Keskikokoisten seikkailupyörien tasaisen kova kolmikko: BMW luottaa Adventure-mallin muhkeampaan kokoon, KTM on kasvattanut moottorin kokoa ja Triumph erottuu joukosta kolmisylinterisellä moottorillaan.
Vertailun kolmikon hintahaarukka on vajaan kahden tonnin suuruusluokkaa: BMW F850GS Adventure maksaa perusvarustuksella 18 850 euroa, KTM 890 Adventure 18 137 ja Triumph Tiger 900 -malliston varustelluin versio Rally Pro 19 970 euroa. Yhteistä kaikille on teräsputkirakenteinen runko, pinnavanteet, 21-tuumainen eturengas, pitkät joustomatkat, kaarre-ABS-jarrut ja luistonesto sekä väri-TFT-mittaristo.
Erojakin on. Kun BMW ja KTM luottavat kaksisylinterisiin rivimoottoreihin, on Triumph valinnut voimanlähteekseen rivikolmosen. BMW:n ja Triumphin teho on A2-kuristuksen juuri ja juuri salliva 95 hevosvoimaa, mutta KTM on iskutilavuutta kasvattaessaan repinyt moottorista kymmenen hevosvoimaa enemmän. Ensiasennusrenkaissa kaikki kolme luottavat eri merkkeihin: BMW Michelin Anakee III:een, KTM Avon Trailrideriin ja Triumph Bridgestone A41:een.
Vaikka puhutaan keskikokoisista seikkailupyöristä, niin ainakin istuinkorkeudet ovat miehekkäitä. BMW on kolmikosta korkein 910 millin istuinkorkeudellaan. Triumphin säädettävä istuin asettuu 870/885 millin tasolle siitä huolimatta, että siinä on pidemmät joustomatkat kuin Bemarissa. Vaikka KTM tunnetaan yleensä offroad-painotuksestaan, niin tässä seurassa sen istuinkorkeus 850 mm on matalin ja 200 millin joustomatkatkin koko joukon lyhyimmät.
Tehokkain KTM on kiihtyvyysmittauksissa ykkönen. BMW:tä rasittaa tässä mittauksessa joukon suurin paino. Huippunopeutta KTM kerää joukosta eniten, tasan 200 km/h. BMW jää siitä 3 ja Triumph 7 yksikköä. Polttoaineenkulutukset ovat yllättävän lähellä toisiaan, taloudellisimman KTM:n ja janoisimman Triumphin ero on vain 0,4 litraa sadalla. Tankillisen toimintamatka on Bemarilla pisin ja Triumphilla lyhin, mutta silläkin pääsee 435 kilometriä.
Lue koko keskikokoisten seikkailupyörien vertailu Biken numerosta 2/2021.