Uuden Kawasaki ZX-10R:n ja sen ensisijaisesti kilpakäyttöön suunnitellun ZX-10RR-sisarmallin silmäänpistävin uutuus on uudistuneet katteet. Vaikka teknisesti malli onkin periaatteessa ennallaan, myös pinnan alla on tapahtunut paljon parannuksia.
Kawasaki kertoo hyödyntäneensä uuden ZX-10R:n kehitystyössä kattavasti merkin superbike-kuljettajien Jonathan Rean ja Alex Lowesin kokemuksia. Uudistukset painottuvatkin tekemään ZX-10R:stä entistä nopeamman ratapyörän.
Tärkeimpänä uudistuksena uudet, siivekkeillä varustetut katteet pienentävät ilmanvastusta 7% ja parantavat downforcea 17%. Lisäksi katteen muotoilulla on pyritty parantamaan jäähdytystä. Entistä pystympään asennettu katelasi on 40mm korkeampi, joten se suojaa kuljettajaa entistä paremmin.
Kuljettajan ergonomiaa on muutettu siirtämällä jalkatappeja 5mm ylöspäin ja avaamalla ohjaustangon kulmaa – tangot ovat 10mm entistä edempänä. Satulan takaosaa on nostettu aerodynamiikan tehostamiseksi.
Runkogeometriaa on muutettu laskemalla takahaarukan kiinnityspistettä (säädettävä ZX-10RR-mallissa) 1mm, kasvattamalla etuhaarukan offsetiä 2mm ja pidentämällä takahaarukkaa 8mm. Näin akseliväli on pidentynyt 10mm (nyt 1450 mm) ja etujättö on lyhentynyt. Muutosten ansiosta painopiste on siirtynyt hieman eteenpäin. Näin pyörän vakaus ja pito ovat entistä paremmat, mutta samalla sen kääntyvyys on aiempaa herkempi. Showan 43 mm BFF-etuhaarukan jousia on pehmennetty hieman ja BFRC-takaiskariin on puolestaan asennettu jäykempi jousi. Jarrut ovat Brembon, edessä levyt ovat 330-milliset ja jarrusatuloina käytetään M50-monobloceja – pääsylinteri on luonnollisesti radiaalinen. Takajarrulevyn halkaisija on 220mm, satula kelluva yksimäntäinen ja jarrupalojen materiaali on uusi. ZX-10RR-mallissa teräspunosjarruletkut kuuluvat vakiovarustukseen.
ZX-10R:n kuljettajaa avustava elektroniikka perustuu Boschin 6-akseliseen IMU-yksikköön, joka tarjoaa tietoa sutimisen- ja luistonestolle, ABS-jarruille, lähtöavustimelle ka moottorijarrun hallinnalle. Vuodelle 2021 sutimiseneston asetuksia on päivitetty ja kuljettajalla on kolmen kiinteän ajoasetuksen lisäksi valittavanaan neljä muokattavaa ajoasetusta. Uutuutena malli on saanut myös vakionopeudensäätimen. 4,3-tuumaisessa TFT-näytössä on omat näkymät katu- ja rata-ajoon. Matkapuhelin on yhdistettävissä näyttöön, mikä mahdollistaa pyörän tietojen tarkastelun, asetusten muokkaamisen ja suhteellisen kattavan dataloggauksen. Jos tämä ei tunnu riittävältä, on pyörässä CAN-liitin dataloggerin liittämistä varten.
998-kuutioisen moottorin jäähdytystä on parannettu uudella öljynjäähdyttimellä. Pakoputkistoa on muutettu Euro5-vaatimusten täyttämiseksi. Kolmen pienimmän vaiheen välitykset ovat aiempaa lyhyemmät ja takaratas suurempi.
ZX-10RR on 500 kappaleen eränä valmistettava, erityisesti kilpakäyttöön suunniteltu versio, jonka suurimmat erot perusmalliin löytyvät moottoriosastolta. Mallissa käytetään erilaisia nokka-akseleita ja venttiilejä, 102 grammaa kevyempiä titaanikiertokankia sekä 20 grammaa kevyempiä, R-mallia lyhyempiä mäntiä, joissa männänrenkaita on yksi vähemmän. Männäntapit ovat DLC-pinnoitetut. Airboxin muutoksilla tavoitellaan parempaa keski- ja yläkierrosten suorituskykyä. Näillä eväin ZX-10RR:n maksimikierrosluku on 14700 rpm (ZX-10R: 14300 rpm) ja maksimiteho 204 hv (ZX-10R: 203 hv).
ZX-10R- ja-RR -mallit voi myös varustaa Kawasakin kilpaosilla, joihin sisältyy moottorinohjauksen lisäksi komponentteja, joilla voi muuttaa pyörän geometriaa ja moottorin toimintaa toiveidensa mukaiseksi.