Kawasakin 650-kuutioinen mallisto kasvaa RS-retromallilla. Se on tyylikäs, ajaton ja suunniteltu helppoon jokapäiväiseen ajoon.
Kawasaki on jo aiemmin käyttänyt samaa kaksisylinteristä ja 649-kuutioista rivimoottoria useassa eri mallissa: Z650 (68 hv), Ninja 650 (68 hv), Vulcan S (61 hv) ja Versys 650 (67 hv). Nyt mallisto laajenee Z 650 RS -retromallilla, joka on teknisesti hyvin lähellä Z650-mallia ja muotoilu noudattaa isomman Z900RS:n ajatonta tyylikkyyttä. Siinä on ristikkorakenteinen teräsputkirunko, joka painaa 13,5 kiloa.
Isoveljeen verrattuna ulkonäkö on sopivasti sirompi. Zetan 15-litrainen tankki on uudelleen muotoiltuna pienentynyt 12 litraan. Muhkeampi ja samalla 20 milliä pidempi satula nostaa istuinkorkeuden 820 milliin. Halkaisijaltaan 130-millinen pyöreä ajovalo perustuu led-tekniikkaan. Kaksi pyöreää mittaria ja niiden välissä oleva lcd-näyttö on lainattu lähes sellaisenaan ysisatasesta. Ajoasentoa on muokattu tuomalla ohjaustanko 50 milliä ylemmäs ja 30 milliä lähemmäs kuljettajaa. Erittäin sirot pinnavanteita muistuttavat valuvanteet ovat painoltaankin kevyet vähentäen jousittamatonta massaa ja parantavat siten ajo-ominaisuuksia.
Moottori tuottaa 68 hevosvoimaa. Kawasakin mukaan siinä on painotettu voimaa ja vääntöä 3000 ja 6000 kierroksen välillä, mikä on normaaliajossa yleisimmin käytetty kierrosalue. Yhdistelmäluistokytkin yhdistää kevyen kytkinkahvan ja pehmeän luistotoiminnon pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Ensiasennusrenkaina on Dunlop Sportmax Roadsport 2 -kumit.
Saatavana on myös 35-kilowattinen versio. Sen huipputeho saadaan samalla 8000 kierroksella mutta vääntö on kuusi newtonmetriä pienempi (58 Nm) ja saadaan jo 4700 kierroksella. Hieman yllättäen täystehoisen 4,3 litran kulutus kasvaa 35-kilowattisessa 4,5 litraan. Tarjolle tulee kolme värivaihtoehtoa: ensimmäinen on musta vihreillä raidoilla ja mustilla vanteilla ja toinen vihreä kullanvärisillä vanteilla. Kolmantena vaihtoehtona on pääväriltään harmaa versio, jossa ajovalon kehys, jäähdyttimen sivusuojat ja vanteet ovat mustat ja tehostevärinä on kupari. Ensimmäinen erä pyöriä saapuu Suomeen jo loppuvuoden 2021 aikana.
Moottori: nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 649cc
Poraus x isku: 83 x 60 mm
Puristussuhde: 10,8:1
Teho: 68 hv / 8000 r/min
Vääntö: 64 Nm / 6700 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1405 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Paino tankattuna. 187 kg
Melko hyvin aiemmat huhut Z 650 RS:stä pitivät paikkaansa: