Ei, ei, ei, se painaa yhä liikaa. Tämä oli toimituksen ensimmäinen reaktio, kun Z 800:n tekniset tiedot nähtiin Kölnin messuhallissa. Edeltäjät, Z 750 ja Z 750 R, ovat nimittäin saaneet osakseen runsaasti kritiikkiä korkeasta painostaan.
Vuoden 2013 uutuus painaa ajovalmiina 229 kiloa, mikä on kaksi kiloa enemmän kuin Z 750 R. Onneksi sylinteritilavuus on kasvanut reilummin. Kawasakin rivinelonen on kasvanut 748 kuutiosta 806 kuutioon, jolloin hevosvoimia on seitsemän enemmän ja maksimitehon ilmoitetaan olevan 113 hevosvoimaa 10 200 kierroksessa.
Kysymys kuuluukin, onko Kawasaki onnistunut luomaan kilpailukykyisen moottoripyörän, joka ei ainoastaan päihitä kilpailijoitaan myyntiluvuilla mitattuna, vaan tekee sen myös ajo-ominaisuuksien osalta. Juuri sitä ominaisuutta Biken toimitus arvostaa kaikista eniten.
On luonnollisesti vaikea arvioida pyörää sellaisessa koeajossa, jossa ei ole vertailukohteita, mutta uusi malli on selkeästi menossa oikeaan suuntaan. Se on yhä luokkansa raskaimpia, hurjat 46 kiloa painavampi kuin höyhenenkevyt Triumph Street Triple, mutta Z 800 tarjoaa edeltäjäänsä huomattavasti kiinnostavamman ajoelämyksen. Pyörä on erittäin viihdyttävä Monacon syheröisillä rannikkoteillä, mikä on ominaisuus, jota ei Z 750:ssä ole ollut havaittavissa. Edeltäjä oli nimittäin hieman heikko pienillä kierroksilla, eikä jousitus ollut tarpeeksi vakaa reippaassa ajossa. Olisikin yllättävää, jos malli ei olisi päässyt akilleen kantapäästään, kun pyörää koeajetaan kilpailjoitaan vastaan myöhemmin tänä vuonna. Z 800:n antaa hyvän ensivaikutelman.
Muutamat järjettömät sadekuurot rajoittivat tempoa Monacon teillä, mutta moottori on selvästi aikaisempaa ripeämpi. Takaratas on kasvanut 43 piikistä 45 piikkiin, minkä ansiosta räjähdysalttiissa kierrosalueessa on entistä enemmän voimaa. Teho välittyy yhä lineaarisesti, mutta uusi 806-kuutioinen moottori pitää huolen siitä, että asioita tapahtuu enemmän.
Kawasaki on tehnyt muutoksia myös runko-osastolla. Teräsputkirunko perustuu Z 750 R:n runkoon, mutta takarunko on nyt alumiinia, mikä tekee pyörästä tasapainoisemman, vähemmän värähtelevän ja paremmin kuljettajan kanssa kommunikoivan. Se on myös kiloa entistä kevyempi. Terässvingi on kasvanut 560 millimetristä 572 millimetriin, mikä rauhoittaa käytöstä.
Erittäin kovaa ajettaessa pyörä voi yhä tuntua hieman keinuvalta, mutta alusta tuntuu aikaisempaa jäykemmältä. Se on ominaisuus, jota reippaasta vauhdista pitävät kuljettajat todella arvostavat.
jousitus koostuu Kayaban 41-millisestä USD-haarukasta, jossa on säädettävä paluu ja esijännitys. Saman valmistajan takavaimenninta on siirretty 20 millimetriä vasemmalle, jotta oikealla puolella sijaitsevan äänenvaimentimen lämpö ei vaikuttaisi siihen. Vaimentimen siirto parantaa myös painonjakautumista ja näin ollen tasapainoa. Myös takavaimentimessa on säädettävä esijännitys ja paluuvaimennus.
Kun Z 750 R:ää koeajettiin vuoden 2011 lopulla, se sai plussaa jarrutehostaan. Jarrulevyt ovat kasvaneet 310 millimetriin ja jarrut tuntuvat erinomaisilta. Märällä alustalla ABS, jonka saa reilulla kuudella sadalla, toimii todella hyvin. Jarrut vaativat voimaa, mutta tehossa ei ole mitään vikaa.
Ergonomia on tärkeä ominaisuus pyörän valinnassa. Istuin on suhteellisen kova, mutta koeajossa se ei ole ongelma. Polven kulma on hyvä, vaikka ajoasento onkin sporttisempaan suuntaan. Race-henkiset jalkatapit tarjoavat hyvän pidon kaatosateessa. Näkyvyys ja hal-lintamahdollisuudet uuden Z 800:n istuimesta ovat hyvät.
Istuinkorkeus on kasvanut 815 millimetristä 834 millimetriin. Bensatankin koko on puolestaan kutistunut 18,5 litrasta 17 litraan. Vastineeksi mittaristoon on tullut Economical Riding Indicator, jolloin tankkauksen välit voivat olla pysyä samana, mikäli osaa olla tarkkaavainen.
z 800 tarjoaa paljon uutta ja hyvää, mutta miksei Kawasaki keventänyt pyörää, kun oli kerran päässyt vauhtiin?
– Koska se ei ollut tarpeellista, kuuluu Kawasakin lyhyt vastaus.
Ehkä asia on juuri näin. Z 750 on kuitenkin myyntimenestys, joten miksi muuttaa hyvää konseptia? Ei ole epäilystäkään siitä, että Z 800 on suuri askel eteenpäin streetfightereiden taistelussa. Älä missaa testiä numerossa 7.2013!
Teksti: Eskil Bjørshol Kuvat: Kawasaki