Powercustom-maailman ensipyöräluokka on saanut uutta eloa. Vanhojen myyntihittien hiipuessa pitävät Harley Street 750:n ja Yamaha XV 950:n kaltaiset uutuudet myynnin plussalla. Tällaiset mallit ovat tehneet powercustomeista entistä helpommin saavutettavia ja helppoajoisempia. Nyt leikkiin on ryhtynyt myös Kawasaki uudella Vulcan S -mallillaan.
Mallia voidaan monin tavoin pitää aivan uutena moottoripyöränä, mutta joitakin komponentteja on lainattu supersuositusta ER-6:sta. Keskeisin lainattu komponentti on moottori. Espanjassa pidetyssä lanseeraustilaisuudessa otettiin selvää, mitä Kawasakilla on tarjota aloittelijalle.
Sää on kehno, ja testiyksilöni selkään kavutessani toivon, että pyörä tarjoaa mukavat kyydit. Pyörän ergonomia on custom-henkinen ja ohjaustanko kumisine kahvoineen leveä. Moottori värähtelee hieman, mutta ei häiritsevyyteen asti. Pyörän perusasetukset sopivat 190-senttiselle kropalleni hyvin, mutta vielä miellyttävämmät olot tarjosi extended reach -lisäsarja. Plussaa Kawasaki saa monipuolisista mahdollisuuksista muokata pyörää kuljettajan koon mukaan ErgoFitin avulla. Vulcan S on kapeine satuloineen jo sellaisenaan näppärä lyhyelle kuljettajalle: myös itseäni lyhyempien kuljettajien jalat ylettyivät ongelmitta kokonaan maahan. ErgoFitin ansiosta ergonomia voidaan säätää entistä paremmin kuljettajan toiveiden mukaiseksi.
Matka taittuu reilulla maantienopeudella mukavasti, ja pyörä on selvästi elementissään. 18-tuumainen eturengas ja pitkä akseliväli tekevät pyörästä todella vakaan. Powercustomeille tyypilliseen tapaan Vulcan tuntuu hitaassa ajossa hieman raskassoutuiselta, mutta muilta osin pyörä kääntyy sulavasti ja helposti, eikä maavara ei rajoita menoa.
Jos rauhallinen maantie ja kaupunki ovat pyörän kotikenttää, on moottoritie puolestaan selvästi vierasta maata. Siellä Vulcan S on edelleen pätevä, muttei erityisen mukava. Tuulisuojan puuttuminen asettaa rajoitteensa, ja ajonopeuden määrää se, kuinka kestävät niskalihakset kuljettajalla on. Koska juuri allekirjoittanut on lähtenyt pyörän lanseeraukseen, valmiiksi huono sää muuttuu tietysti vain huonommaksi. Sade ryöppyää maahan, ja totean järkeväksi ajaa noin 120 kilometrin tuntivauhdilla. Meno on siedettävää, mutta tällaisena hetkenä lisävarusteluettelon isosta tuulilasista olisi kiitollinen.
Vulcania varten rivikakkosta on muokattu, ja se on muun muassa saanut uuden ilmanoton, nokat ja isomman vauhtipyörän. Muutosten tuloksena on entistä helpompi ajettavuus ja enemmän vääntöä alhaisilla kierroksilla. Moottori vetää hienosti 2 000 kierrokselta ja reagoi välittömästi. Voimaa on reilusti, ja laajan kierrosalueen ansiosta vaihteita tarvitsee vaihtaa harvakseltaan. Kawasaki on valinnut toisiovetoon hihnan sijaan ketjun minimoidakseen tehohäviöitä.
Kytkin on pehmeä ja helppo annostella ja kuusiportainen vaihteisto on hienostunut. Ruiskutus ei kuitenkaan ole samaa luokkaa. Kolmella ensimmäisellä vaihteella kaasuvaste tuntuu jonkin verran nykivältä kiihdytettäessä. Asian kanssa voi elää, mutta ensipyöräksi tilanne ei ole optimaalinen.
Jousitus on varsin yksinkertainen. Haarukka on perinteinen ilman säätömahdollisuuksia. Takaiskarissa on pelkästään seitsenportaisesti säädettävä esijännitys. Säätöjen suhteen Kawasaki on kallistunut kovemman kannalle, mikä on erittäin hyvä tasaisilla ja hyvillä teillä, missä Vulcan tuntuu varsin vakaalta. Epätasaisella maalla mukavuus kuitenkin kärsii ja kovat säädöt alkavat rasittaa.
Jarrutuksista vastaa edessä yksi kaksimäntäinen ja takana yksimäntäinen satula. Jarrujen annostelu on helppoa ja teho on hyväksyttävä, vaikka hieman tehokkaampi etujarru ei olisikaan haitaksi. Kytkin- ja jarruvivut ovat säädettävät, mikä on aloittelijan kannalta hieno juttu.
Aloittelijan näkökulmasta pisteitä kuitenkin laskee se, että vaihdeindikaattori ei ole vakiovaruste. Se on saatavana lisävarusteena, mutta se on isonpuoleinen. Integroitu versio olisi parempi.
Mittaristo muistuttaa ER-6:sta. Kierroslukumittari on vallannut ison tilan, ja sen alapuolella on digitaalinen näyttö. Mittaristo on helppolukuinen, ja ohjaustangon hallintalaitteet ovat yksinkertaiset ja toimivat.
Tietyt säätö- ja käyttömahdollisuudet ovat varsin rajoitetut. Kuljettajan satulan alla on todella pieni tavaratila. Akkuun päästään käsiksi vasemmalta puolelta lukitun katteen kautta. 14-litrainen tankki tarjoaa pitkän toimintasäteen, teoriassa yli 300 kilometriä.
Kawasakin mukaan Vulcan ei ole vain powercustom, vaan paljon kattavampi. Valmistajan ajatus on helppo ymmärtää. Vulcan S on myös ensipyörä, joka on ketterä kaupunkiajossa, ja ErgoFitin ansiosta se on kuin kuljettajan mittoihin tehty puku. Kawasaki on ottanut askeleen täysin oikeaan suuntaan. Kilpailijoiden on syytä pitää varansa.
Teksti: Jonathan Balsvik Kuvat: Kawasaki