Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Aiemmat huhut ovat osoittautumassa paikkaansapitäviksi, sillä Kawasaki on tuomassa markkinoille huipputehokkaan 400-kuutioisen rivinelosen.
Kawasaki on esitellyt Yhdysvalloissa ja Aasiassa uuden ZX-4R -malliston, johon kuuluu kolme malliversiota; ZX-4R, ZX-4R SE ja ZX-4RR. Uutuudella ei ole mitään tekemistä nykyisen Ninja 400 -mallin kanssa, jossa on kaksisylinterinen rivimoottori. ZX-4R:n 399-kuutioisen nelisylinterisen rivimoottorin huipputehoksi ilmoitetaan 77 hevosvoimaa ja patopaineen avulla 80 hevosvoimaa. Maksimikierrosluku on 15 000 kierrosta minuutissa. Sylinterien poraus on 57 milliä ja iskunpituus 39,1 milliä.
Nelisatasen teräsputkirunko on muokattu Aasian ja Australian markkinoilla jo aiemmin olleesta nelisylinterisestä (!!!) ja 250-kuutioisesta ZX-25R:stä, ja moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Pyörän painoksi 15 litran tankki täynnä ilmoitetaan 188 kiloa.
Kuljettajan valittavissa on neljä ajotilaa; Sport, Road, Rain ja muokattavissa oleva Rider. Mittaristona on 650-malleista tuttu 4,3-tuumainen TFT-näyttö. Perusmallin Showan Big Piston -keulassa ei ole säätöjä, kun taas SE- ja RR-malleihin on lisätty esijännityksen säätö.
ZX-4R SE -mallissa on perus 4R:ään verrattuna lisätty kaksisuuntainen quickshifter, sävytetty tuulilasi, kaatumissuojat sekä USB-portti. Huippumalli RR:ssä on KRT-väritys ja tärkeimpänä suoraan ZX-10R:stä lainattu ja täysin säädettävä takapamppu. RR:n hinnaksi Yhdysvalloissa kerrotaan 9699 taalaa eli noin 8900 euroa.
Toinen yllätys mallin lanseeraamisen ohella on se, että sitä odotetaan saapuvaksi myös Eurooppaan 2023 syksyllä.