Kun H2R oli ratakilpuri, on tuore malli puolestaan katumalli. Japanilaiset valmistajathan ovat solmineet keskinäisen sopimuksen, jonka mukaan he eivät myy yli 200 hevosvoiman katupyöriä. Tämän vuoksi pudotus H2R:n 300 hevosvoiman tehosta on tuntuva.
H2 tuottaa 200 hevosvoimaa (paineistetun airboxin kanssa 210) 11 000 kierroksella. Tehonalennus on toteutettu lähinnä toisenlaisten nokkien ja katuhyväksytyn pakoputkiston avulla. Moottori on säädetty katukäyttöiseksi, ja Kawasakin mukaan se tuottaa enemmän vääntöä jo alhaisilla kierroksilla. Moottori on varustettu ”dog ring” –tyyppisellä, nopeammat ja tarkemmat vaihdot mahdollistavalla vaihteistolla, jollaisia tyypillisesti nähdään enemmänkin kilparadoilla.
Pyörän paino ajovalmiina on 238 kiloa, joka on 37 kiloa enemmän kuin ZX-10R-mallin paino. Erotukseksi H2R:stä H2-mallissa on tietysti valo ja rekisterikilpi, ja se täyttää kaikki tuotantomallille asetetut ympäristövaatimukset. Kuvista näkyy myös, että H2:n sivukatteista puuttuvat H2R-siivekkeet. Muutoin mallit ovat kuitenkin ulkoisesti todella samannäköiset, ja vanteet ja runko ovatkin samat.
Pyörän jousitus on KYB:ltä. Etuhaarukka on täysin säädettävä KYB AOS-II, ja se perustuu motocrossissa käytettäviin ilma/öljyhaarukoihin. Takajousituksessa käytetään Kawasakin Uni-Trak-linkustoa, ja sekin on täysin säädettävä. Jarrut ovat Brembolta. Edessä on kaksi 330-millistä jarrulevyä ja radiaaliset monobloc-satulat, takana on yksi 250-millinen levy ja kaksimäntäinen satula.
H2:ssa on quickshifter, traction control, launch control, engine brake control ja ABS. Pyörän hinta on suunnilleen puolet sen R-sisarusten hinnasta eli noin 25 000 puntaa, noin 32 000 euroa.
Teksti Jonathan Balsvik