Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Kawasaki on laajentamassa custommallistoansa, sillä japanilaismerkki esitteli Osakan moottoripyöränäyttelyssä uuden Eliminator-nimeä kantavan, 400-kuutioisen cruiserin.
Uutuusmallin moottori on kaksisylinterinen rivimoottori, sama joka vauhdittaa myös Z400 ja Ninja 400 -malleja. Osakassa esitellyn mallin tehoksi kerrottiin 48 hevosvoimaa 10 000 kierroksella, eli kolme hevosvoimaa enemmän kuin Euroopassa myytävissä Z400 ja Ninja 400 -malleissa. Ero saattaa hyvinkin selittyä Euro5-normilla, eli Eliminatorkin saattaa Eurooppaan tullessaan olla 45-hevosvoimainen. Joka tapauksessa se on teholtaan varsin passeli A2-korttiluokkaan.
Ulkoisesti uutuudessa on piirteitä sekä Kawasakin yhä markkinoilla olevasta, mutta pykälää isommasta Vulcan S:stä että Hondan 500-kuutioisesta Rebelistä. Erityisesti näkyville jätetty putkirunko tuo selvästi mieleen Rebelin, samoin äänenvaimentimen sijoitus ja muotoilu. Etujousituksena on 41-millinen perinteinen teleskooppihaarukka ja takana kaksoisiskunvaimentimet.
Painoksi ilmoitetaan vain 176 kiloa, eli muutama kilo Z400-nakumallia enemmän mutta yli 50 kiloa Vulcan S -mallia vähemmän. Kun vielä istuinkorkeuskin on matala 735 millimetriä, sopisi Eliminator – tai mitä nimeä se Eurooppaan mahdollisesti tullessaan totteleekin – myös aloittelevalle motoristille. Kawasaki ei ole vahvistanut uuden Eliminatorin tulevan Euroopan markkinoille, mutta Euro5-normien täyttämisen kannalta se olisi helppoa, kun samaa moottoria käyttävät Z400 ja Ninja 400 ovat jo saatavilla Euroopassa.
Moottori: nestejäähdytteinen R2, 399cc
Teho: 48 hv / 10 000 r/min (Japanin markkinoilla)
Vääntö: 37 Nm / 8 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Rengaskoot: 130/70-18 ja 150/80-16
Joustomatkat edessä/takana: 121 / 90 mm
Akseliväli: 1520 mm
Istuinkorkeus: 735 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Paino tankattuna: 167 kg