Drag racen moottoripyörien EDRS Pro Nordic -mestaruussarjan toisen osakilpailun tulosluettelo on suomalaisittain hienoa luettavaa. Neljästä jaetusta voitosta kolme jäi isäntämaahan.
Kuljettajat lähtivät Kauhavan osakilpailuun epävarmoina radan pidosta. Uutta rataa oli rakennettu kisakuntoon kolme viikkoa eikä kevään tai viime vuoden kokemuksilla radasta siten ollut mitään merkitystä. Perjantaina päästiin Hawk-ylilennon ja Maamme-laulun jälkeen tositoimiin.
Super Street Bike: Ruhanen täysillä pisteillä sarjajohtoon
Super Street Bikessä säännöt ovat suhteellisen vapaat muuten, mutta luokassa ajetaan katurenkailla. Siihen nähden parhaimmillaan seitsemän sekunnin alitukset varttimaililla ovat uskomattoman kovia. Pidon ja kiihtyvyyden yhdistäminen onkin tässä luokassa erityisen haastavaa.
Kauden ensimmäisen EDRS Pro Nordic -osakilpailun voittaja Vesa Ruhanen aloitti aika-ajon ensimmäisellä kierroksella Kawasakillaan vahvasti 7,085 sekunnin ajalla. Vaikka Ruhasen mukaan kaikki meni siinä vedossa pieleen, riitti sekin jo ykköspaikkaan siinä vaiheessa kun muodostettiin kaavio pudotusajoja varten. Tiukkaa kuitenkin oli, sillä kivikovat britit Stephen Mead (7,159) ja Alex Hope (7,227) hengittivät niskaan. Tornion mies Kimmo Pulakka ajoi aika-ajon kuudenneksi ajalla 7,492. Tässä vaiheessa juuri kukaan ei vielä kiinnittänyt huomiota seitsemännelle sijalle ajaneeseen Jomalasta Ahvenanmaalta tulevaan neitoon nimeltä Ida Zetterström.
Kahdeksan pyörän kaaviossa Ruhanen voitti ensimmäisellä pudotuskierroksella Mark Hopen. Vesaa 7,580 sekunnin aika ei varmasti tyydyttänyt, mutta se riitti kuitenkin Hopen 8,106 tulosta vastaan. Alex Hope puolestaan pudotti Kimmo Pulakan ensimmäisellä kierroksella. Ida Zetterström ei antanut aika-ajon seitsemännen sijan haitata, vaan pudotti ensimmäisellä kierroksella kaavion kakkosen Stephen Meadin ja toisella kierroksella aika-ajon kolmanneksi nopeimman eli Alex Hopen.
Luokassa nähtiin suomalaisfinaali Ruhanen vastaan Zetterström. Taivassalon pallosalama Vesa Ruhanen osoittautui vielä liian kovaksi palaksi ensimmäistä kertaa urallaan finaaliin yltäneelle Zetterströmille. Ida tarjosi kuitenkin kovan vastuksen ajamalla 7,299 sekunnin loppuajan, joten Ruhanen joutui finaalissa puristamaan tosissaan ja ajoi 7,148 sekunnin tuloksen. Ruhanen on voittanut kauden molemmat ajetut osakilpailut ja johtaa siis sarjaa täysin pistein. Zetterström nousi kakkossijansa ansiosta pisteissäkin kakkossijalle.
Pro Stock Bike: Fredlund nousi voitolla sarjakärkeen
Tänä vuonna radoille palannut Ahvenanmaan Fredrik Fredlund on Pro Stock -luokan kuusinkertainen Euroopan mestari. Mestarin ottein Fredlund ajoi Kauhavallakin. Aika-ajon ykköspaikan seurauksena Fredlund sai ajaa pudotusajon ensimmäisen kierroksen soolona. Finaalissa vastaan tulleella Janne Koskisella oli suuria teknisiä ongelmia, joten Fredlundin voitto tuli jälkeenpäin ajatellen helpolla. Voitto nosti Fredlundin sarjapisteissä kärkeen ja kakkossijan myötä Janne Koskinen nousi pisteissä kakkoseksi.
Super Twin Bike: Harri Piensalmi paikkasi Tierpin pettymyksen
Kaksisylinteristen nitropyörien luokassa Harri Piensalmi koki sarjan avausosakilpailussa Tierpissä konerikon. Pornaisten mies rakensi koneen uudelleen Kauhavaa varten ja vähän eri spekseillä.
-Tiedän että tällä pyörällä on nyt mahdollisuudet vaikka mihin, kunhan saadaan ”mutterit oikeisiin laatikoihin”, kertoili Piensalmi arvoituksellisesti perjantaina ennen kuin metriäkään oli vielä ajettu.
Aika-ajot eivät luvanneet suomalaiskuljettajille kovinkaan suurta menestystä, sillä kärjessä jyräsi Tanskan Marcus Christiansen 6,425 sekunnin ajallaan ja kakkospaikalla Hollannin Martijn de Haas ajalla 6,644. Luokan suomalaiskolmikko oli tiukassa nipussa: kolmantena Harri Piensalmi 6,754 sekuntia, neljäntenä Samu Kemppainen 6,978 ja viidentenä Torsti Kettula vain tuhannesosasekunnin Kemppaisen perässä ajalla 6,979 sekuntia.
Ensimmäisenä suomalaisista tipahti Kettula, kun ensimmäisellä kierroksella Kemppainen vei kaksikon keskinäisen kamppailun nimiinsä. Kaavioon ykköseksi sjoitettu Marcus Christiansen raivasi tiensä finaaliin voittamalla ensimmäisellä kierroksella Roman Sixtan ja semifinaalissa Kemppaisen tiukasti ajoilla 6,625 vs. 6,750. Vastaansa finaaliin hän sai Harri Piensalmen, joka voitti ensin Hans Olav Olstadin ja semifinaalissa Gert-Jan Laseurin tiukasti 7,149 vs. 7,165. Finaalissa Christiansenilla oli teknisiä ongelmia ja Harri Piensalmelle riitti ykkössijaan se että ajoi maaliin. Kauhavan jälkeen Marcus Christiansen johtaa sarjaa, Harri Piensalmi on kakkosena ja Samu Kemppainen neljäntenä.
Top Fuel Bike: Vieraat tylynä isännille
Top Fuel Biken aika-ajossa Ruotsin Rikard Gustafsson ja Kreikan Filippos Papafilippou alittivat kuuden sekunnin rajan ajoillaan 5,836 ja 5,865. Gustafsson kirjasi nimiinsä myös luokan kovimman loppunopeuden 409 kilometriä tunnissa. Aika-ajon neloseksi ajanut Thomas Pettersson tiputti ensimmäisellä pudotuskierroksella Rajaniemen ja Lipponen koki saman kohtalon Papafilippouta vastaan ajaessaan. Huonoille miehille eivät suomalaiset hävinneet, sillä Papafilippou ja Pettersson nähtiin myös luokan finaalissa. Aika-ajon ykkösmies Rikard Gustafssonin tiputti finaalista semifinaalissa otettu punavalo. Pettersson ei saanut pyörää semifinaalin jälkeen kuntoon finaalia varten, mutta soololähdöstä huolimatta Papafilippou ajoi finaalissa hienosti 6,07 sekunnin ajan ja siis voittoon.