Imatran kaupunginhallitus päätti maanantaina, että se käynnistää elinkeinopoliittisena hankkeena moottoripyöräkilpailuille tarkoitetun katuradan kunnostuksen valmistelut. Tarkoituksena on yhdessä Imatran moottorikerhon kanssa järjestää Imatralle kansainvälinen International Road Racing Championship-moottoripyöräkilpailu. Kilpailusta kaavaillaan jatkuvaa tapahtumaa vuodesta 2016.
Perinteikkäitä Imatranajoja ajettiin Imatralla vuosina 1962-1986. Vanhalla katuradalla on järjestetty Muistojen Imatranajo -näytösajotapahtuma seitsemän kertaa vuosina 1999-2014.
Muistojen Imatranajot ovat olleet yksi vuoden suurimmista moottoriurheilutapahtumista Suomessa, vaikka kyseessä onkin ollut näytösajotapahtuma. Varsinaisella kansainvälisellä katuratakilpailulla on odotettavissa muistojenajoa suuremmat katsojamäärät ja julkisuusarvo.
Kaupunginhallitus päätti maanantaina käynnistää moottorikerhon esitykseen perusten katuratahankkeen valmistelun, jolle se nimesi ohjausryhmän. Ohjausryhmään kuuluvat kaupunginhallituksen puheenjohtajat, viranhaltijajohto ja kaupungininsinööri Lassi Nurmi.
Kaupunginhallitus valtuutti samalla kaupunginjohtajan nimeämään hankkeelle suunnitteluryhmän operatiivista työtä varten. Kaupunginhallitus tekee radan rakentamisesta vielä erillisen päätöksen.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna Helminen on tyytyväinen hankkeen etenemiseen.
– Tämä tietysti tukee kaupungin strategiaa matkailu- ja tapahtumakaupunkina. Oleellista on, että toimija tässä hankkeessa on kolmannen sektorin toimija ja yhteistyöllä voimme saada hyvää aikaiseksi. Yleisömäärä on niin valtava, että tapahtuman ympärille rakentuu varmasti muutakin ohjelmaa, iloitsee Helminen.
Päävastuun hankkeesta ja sen jatkuvuudesta kantavat Imatran kaupunki ja Imatran Moottorikerho ry. Alustavan suunnitelman mukaan kaupunki huolehtii radan kunnostuksesta ja siihen kuuluvien rakenteiden rakentamisesta.
Imatran moottorikerho ry:n vastuulla on kilpailulupien hankkiminen kansainväliseltä moottoripyöräilyliitolta FIM:ltä ja Suomen moottoriliitolta SML:ltä. Moottorikerho kokoaa järjestelyorganisaation ja siihen tarvittavan verkoston sekä kilpailijat.
Imatran Moottorikerhon puheenjohtajan Sami Backmanin mukaan kisaviikonlopulle on realistista odottaa 20-30 000 katsojaa.
– Keski-Euroopassa saman sarjan kisat vetävät jopa 100 000 katsojaa. Parhaimmillaan Imatranajoissakin lippuja myytiin 20-50 000. Nythän on taustatyöt jo niin pitkälle tehty, että auki on vain ajojen päivämäärä. Toiveemme olisi pitää elokuussa ennen koulujen alkua.
Myös Suomen Moottoriliitto ry, joka on Kansainvälisen moottoripyöräilyliiton FIM:n jäsenyhdistys, tukee Imatran katurata- ja kilpailuhanketta.
– IRRC:n kanssa on käyty neuvotteluja viime syksystä ja päätös kisojen myöntämisestä Imatralle on käytännössä enää muodollisuus. Muistojenajojen aikana olemme näyttäneet osaamisemme. En näe estettä, etteikö kilpailusta saataisi vuosittain toistuvaa tapahtumaa. Siihen on eri toimijoilla yhteinen tahto, summaa Bäckman.
Kaupungin alustavien laskelmien mukaan radan kilpailukuntoon saattamisen kertakustannukset ovat noin 400 000 euroa ja vuosittaiset kilpailusta aiheutuvat kustannukset noin 80 000 euroa.