Viime vuonna EICMA-messuilla esitelty Benelli TRK 502 on aggressiivisesti hinnoiteltu, asiallisen näköinen ja oloinen 500-kuutioinen käyttöpyörä. Lisäksi ainakin Italiassa sen verollinen hinta on houkuttelevat 5.999 euroa.
TRK 502 sydän on Benellin uusi, nestejäähdytteinen, 8-venttiilinen rivitwini. Sen kampiakseli on 360-asteinen. Männät liikkuvat siis rinnan ylös ja alas, eli yksi on imu/puristustahdissa ja toinen työ/poistotahdissa. Iso liikkuva massa takaa hyvän jytkeen ja omanlaisensa mojovan soinnin.
Rakenteeltaan kompakti kuusiportainen vaihteisto ja öljyssä pyörivä monilevykytkin on sujuvatoiminen ja kevytkäyttöinen yhdistelmä.
Kaasukahvan liike välittyy vaijerilla. Kaiken mitä ”Ride-by-Wire” tarjoaa – käyntiohjelmat, pidonhallinta jne – voi siis unohtaa. Ainoa elektroninen ajoavustin on ABS-jarrut. Ja nekin ovat vain E4-hyväksytyssä Euroopan myyntimallissa. Muualla maailmassa TRK 502 on kaupan ilman ABS-jarruja. ABS-järjestelmä ja moottorin polttoainesuihkutus – molemmissa sylintereissä on oma suutin – ovat Boschin tekemät.
Moottori herää starttinappulan painalluksella ja kehrää tyhjäkäynnillä tasaisesti 1400 kierrosta minuutissa. Ohjaustangossa, jalkatapeissa tai satulassa ei tunnu tärinää. Tasapainoakseli hoitaa siis hommansa. Vasta 7000 kierroksella tuntuu jalkatapeissa hentoista värinää, joka ei liiemmin haittaa tai häiritse.
Alakierroksilla veto ja kiihtyvyys on viis’sataseksi, 360-asteiseksi rivitwiniksi yllättävän hyvä. Tämä juontaa tiheäportaisesta vaihteistosta ja asianmukaisesta toisiovälityksestä. Lisäksi suhteellisen kevyt paino (235 kg) edesauttaa asiaa. Maantiellä ripeä ohitus vaatii kuitenkin, että suurimman vaihteen polkee pari pienempään.
Benelli kehuu, että 20 litran bensatankki takaa noin 500 kilometrin toimintasäteen. Tankki ei silti ole häiritsevän iso ja ajoasento on mukavan matala. Satulakorkeus on 800 mm, joten lyhyenkin kuljettajan jalat yltää helposti maahan.
TRK 502 -moottori on juohevin 4000 – 6500 kierroksella. Eli enemmän vääntö- kuin tehoalueella. Yli 7000 kierroksella käytös on terävämpää. Huipputeho on vasta 8500 kierroksella ja rajoitin 10 400 varvin kohdalla.
Monimuotoisen ja kookkaan katteen takana on mukava olla. Tuulilasin asento on kiinteä, mutta se ei haittaa. Ajoasento on rento ja pitkän akselivälin (1525 mm) myötä kuljettajalla ja matkustajalla on reilusti tilaa. Jalkatapit ovat hieman liian korkealla suhteessa satulakorkeuteen etenkin jos ajaa pitkää matkaa. Korkeampi tarvikesatula korjaa tämän ongelman.
Edessä on tukeva, 50 mm läpimittainen, 145 mm joustoliikkeen omaava USD-teleskooppihaarukka ilman säätöjä. Takapään iskunvaimentimessa on puolestaan jousen ja paluuvaimennuksen säädöt. Jousituskomponentit, jarrusatulat ja -levyt ovat kiinalaisen OJ:n tuotantoa.
Etujarrun tuplat 320 mm levyt ja nelimäntäiset jarrusatulat tuottaa tehokkaan hidastuvuuden vaikka tuntuma ja purevuus on vain keskivertoa. Toisaalta koeajopyörän takajarru oli todella tehoton, eli lähinnä koriste. Kokonaisuutena Benelli TRK 502 on kuitenkin sen verran laadukkaan oloinen, että on varteenotettava vaihtoehto myös eurooppalaisilla markkinoilla.