Kallion nimi on tuttu kaikille yhtään ratamoottoripyöräilyä seuraaville. Mutta mistä tie kohti ratamoottoripyöräilevän kansan tietoisuutta alkoi?
– Kyllä se isän harrastuksen kautta lähtivja kotimaasta on alettu, Mika aina MotoGP-luokkaan asti, Vesa Kallio toteaa.
Jossain vaiheessa Kalliolla heräsi ajatus nuorien kuljettajien auttamisesta eteenpäin, ja näin Kallio Racing jäi elämään oman aktiiviuran jo loputtua. Tiimin kuljettajat kaudella 2015 ovat Niki Tuuli, Eemeli Lahti ja Jasmin Sarjos.
– Viime kaudella avasimme pelin superstock 600:n EM-sarjassa Nikin kanssa, ja haasteita mahtoi kauteen. Niistä kuitenkin selvittiin, ja meriittilistalle mahtuu yksi voitto ja kolme podiumsijoitusta, mikä antaa uskoa tulevaan. Tänä vuonna tavoite on mestaruus, Vesa Kallio kertoo.
Myös Mikalla on roolinsa Kallio Racingissa, toki lähinnä neuvonantajana.
– Tavoitteena on auttaa nuoria suomalaisia maailmalle, ja haluan antaa tähän osaamiseni. Meillä on paljon kokemusta, josta iso osa on opittu kantapään kautta, eikä tie Suomesta maailman radoille ole välttämättä mutkaton, Mika toteaa. Miehen toiveissa on myös, että kun kuljettajan ura joskus tulevaisuudessa päättyy, löytyy tiimistä edelleen käyttöä hänen osaamiselleen.
Kallio Racing ajaa superstock 600 –luokassa niin EM- kuin SM-sarjaa. Luokat ajetaan varsin samanlaisilla säännöillä, mikä helpottaa Yamaha YZF-R6 –pyörien rakentamista.
– Virittäminen on varsin rajattua. Suurin ero on renkaissa. Euroopassa ajetaan Pirellin speksirenkailla, kaikki samalla seoksella, kun Suomessa rengas on ainakin toistaiseksi vapaa, Vesa Kallio kertoo.
Vaikka Kallio pitää Suomenkin sarjaa kovatasoisena, on yksi EM-sarja miehen mukaan yksi kovimmista sarjoista ja siksi paras tie uralla eteenpäin.
– Mutta Niki ja Eemeli ovat lahjakkaita kuljettajia, joilla molemmilla on mahdollisuudet voittaa, Kallio kehuu suojattejaan. Myös SM-sarjaa kiertävä Jasmin Sarjos saa hehkutusta osakseen.
– Viime kaudella Jasmin osoitti, että vauhti riittää kärkeen.
Tiimin tavoitteeksi vuodelle 2020 Kallio kertoo pääsyn supersportin MM-sarjan kärkitiimien joukkoon.
– Tähän asti on menty aika pitkälti kuljettajien ehdoilla, mutta myös kuljettajilla tavoitteet ovat korkealla, Kallio pyörittelee.
Ja tavoitteet. Niistä kuljettajat ovat varsin yksimielisiä.
– Mestaruus! täräyttää EM-sarjaa kiertävä Eemeli Lahti.
– Joka kisassa lähdetään ajamaan podiumista, ja tavoitteena on ajaa ehjä kausi.
– Mestaruus on ainoa tavoite, sanoo myös EM-sarjaa ajava Niki Tuuli.
– Viime kausi alkoi hyvin, mutta sitten tuli omia virheitä ja keskeytyksiä, mutta loppukausi meni jälleen hyvin ja tuloksena neljäs sija sarjassa, Tuuli ynnää. Muodostuuko EM-sarjasta siis Kallio Racingin kuljettajien jäsentenvälinen kilpailu?
Myös Jarmin Sarjoksen silmissä kiiltää mestaruus, tosin kotimaan sarjasta.
– Vauhti riittää siihen, kunhan saan alle ehjän kauden, joten mahdollisuuksia on, Sarjos pohtii.
Sekä Tuuli että Lahti kertovat lopulliseksi tavoitteekseen MotoGP-luokan.
– Ei kai sitä kenelläkään mitään muuta tavoitetta voi olla, Tuuli muotoilee tyhjentävästi.
Sarjos sen sijaan pitää maltillisempia uratavoitteita.
– Aloitin hieman jätkiä vanhemmalla iällä, koska siihen ei aiemmin ollut mahdollisuuksia. Aloitin katupyörällä ja kerran kokeilin rata-ajoa ja sillä tiellä ollaan edelleen; katsotaan nyt kausi kerrallaan, hän muotoilee.
Tiimiä Moto2-luokassa kaudelle 2015 vaihtava Mika Kallio on jo päässyt uuden pyöränsä puikkoihin, ja testaaminen jatkuu, kun testikielto päättyy helmikuussa. Miksi Kallio vaihtoi mestaruuden kaudella 2014 voittaneesta Marc VDS –tiimistä Italtransin väreihin?
– Tavoite on MotoGP-luokassa. Marc VDS tarjosi sopimusta, mutta kieltäydyin, sillä halusin katsoa mahdollisuudet ajaa MotoGP:ssä, Mika Kallio toteaa.
Tarjolla olleet tiimipaikat eivät kuitenkaan tyydyttäneet, ja Marc VDS oli tehnyt kuljettajasopimukset. Tarjolla oli myös mahdollisuus ajaa kolmatta pyörää Marc VDS –tiimissä, mutta suunnitelmat kariutuivat.
– Kun tuossa tilanteessa Italtrans tarjosi tiimipaikka, ei tarvinnut kauaa miettiä. Kyseessä on yksi kärkitalleista, joten mahdollisuudet ovat aivan yhtä hyvät kuin Marc VDS:lläkin, Kallio iloitsee.
Tallin vaihtuminen tarkoittaa paljon muutoksia. Pyörän runko on uusi, joten ajoettavuus ja tuntuma ovat erilaiset. Tärkeimmäksi tekijäksi Kallio mainitsee tiimin sisäisen yhteistyön toimivuuden.
– Kisainssi vaihtui, ja tärkeintä on saada homma toimimaan uuden insinöörin kanssa.
Moto2-luokkaa Kallio pitää tarkasti määriteltyjen sääntöjen ansiosta GP-sirkuksen tasaisimpana. Paketin pitää olla kasassa, ja ratkaisevana seikkana Kallio kertoo fyysisen ja henkisen kunnon.
– Fyysisen kunnon merkitystä väheksymättä – onhan kisa jaksettava ajaa loppuun – on henkinen puoli se, jolla sijoitukset ratkaistaan. Se, pitääkö rataa mielekkäänä, tai sattuuko kohdalle hyvä tai huono päivä, ei saa vaikuttaa suoritukseen. Se, joka ajaa mahdollisimman tasaisen kauden, on mestari, pohdiskelee Kallio.
– Kaikki muutkin sanoivat ”mestaruus”, joten ei tässä kai voi huonommaksi jäädä , virnistää Kallio kauden tavoitteista kysyttäessä, ja vakuuttaa nälkää löytyvän yhä.
– Viime kauden kakkossija jätti aika paljon hampaankoloon! Kallio naurahtaa. Motivaatiosta kertoo sekin, että miehen tavoite on ajaa vielä MotoGP-luokassa.
Kaudelle 2015 Kallio aa myös uuden yhteistyökumppanin, kun Battery liittyi tukijoiden joukkoon.
– On hienoa päästä mukaan vauhtilajeihin, iloitsee Batteryn Laura Niskanen.
– Teemme Mikan lisäksi yhteistyötä Niklas Ajon kanssa. Uskomme saavamme moottoripyöräilyn kotimaisista kärkihahmoista apua vientiponnisteluihimme, Niskanen toteaa ja kertoo tavoitteeksi myös parantaa ratamoottoripyöräilyn imagoa kotimaassa.
– Lanseeraamme myös kilpailun, jonka voittaja pääsee seuraamaan Assenin MotoGP-kilpailua varikolle, aivan varikkoboxiin saakka, kertoo Niskanen.