Rabat ja Kallio putsasivat viime kaudella Marc VDS-tiimikavereina Moto2-luokan pöydän miltei viimeisiä muruja myöten.
Duo poimi talteen kirkkaimmat mitalit ja runttasi porukassa romukoppaan käytännössä kaikki keskiluokan tärkeimmät ennätykset.
Rabat on vuonna 2010 käynnistyneen Moto2-luokan historian ensimmäinen mestari, joka lähtee puolustamaan titteliään. Himoharjoittelija janoaa tuplaa, mutta Kallio ja kumppanit ovat valmiina pitämään huolen siitä, että ”Titon” suu pysyy ainakin mahdollisimman pitkään kuivana marraskuulle kestävällä kaudella.
Onko Rabatilla enää
ainuttakaan heikkoutta?
Marc VDS:ssä jatkava Rabat on korostanut aina oman tekemisen tärkeyttä – sessio sessiolta.
Tästä huolimatta on selviö, että miehen on pakko seurata sivusilmällä ja äärimmäisen tarkkaan Italtrans-tiimin Kallion, Ajo Motorsportin Johann Zarcon, Speed Up Racingin Alex Lowesin ja toki edelleen muutaman muunkin tekemisiä.
– Jos Titolla oli viime kaudella jokin heikkous, niin se oli sadekeli. Enää ei tuotakaan heikkoutta ole olemassa, julistaa Marc VDS:n tiimipäällikkö Michael Bartholemy.
Kokeneella Kalliolla ei ole ollut koskaan sen suuremmin kelillä välillä. Ensisijainen huolenaihe on ollut takarenkaan kestäminen. Viime kaudella Kallion rengas oli usein rakoilla ja riekalaina, kun taas Rabat pystyi iskemään yhä päätöskierroksillakin.
Se on se päällimmäinen seikka, johon Kallion ja hänen kisainsinöörinsä Antonio Jiminezin on löydettävä lääkkeet. Saattaa olla, että talvitesteissä hetken aikaa ongelmalliseksi osoittautunut Kalexin uusi runko kääntyykin vielä eduksi.
Jos näin tapahtuu, niin hyvältä näyttää. Kalliohan osoitti ajamalla jo viime kauden puolivälin tienoilla, miten Rabatin mielenrauhaa järkytetään huolella ja hartaasti.
Kaatumiset riesana
Rabatilla on myös riittänyt vaikeuksia uuden rungon kanssa, kun tuntumaa keulaan ei ole tahtonut löytyä.
Mestari kummasteli itsekin ääneen ensimmäisten testien kaatumissumaa ja nutullaan käyntiin rajusti, mutta onnekkaasti vielä Jerezin märässä MM-kenraalissakin.
Rabat kuitenkin tähdentää, että nyt homma pelittää myös märällä, vaikka hän ei vieläkä koekaan itseään suoranaisesti sadekelin spesialistiksi Anthony Westin malliin.
– Olen sittenkin aikalailla tyytyväinen testikauteen. Sateisesta testikaudesta oli etua siinä mielessä, että minulla ei ole oikeastaan koskaan ollut mahdollisuuksia harjoitella vastaavissa olosuhteissa, kertoo Albaceten radalla käytännössä asuva Rabat.
Tiimin omistava monimiljönääri Marc van der Straten osti aikoinaan Rabatille Kalexin, jota ei tosiaankaan ole säästelty Albacetessa.
Ja ei ole muuten säästelty kasteluautokaan, vaikka Rabat sen mainitsematta jättääkin.
Tiimipomo tohkeissaan
Rabat ja Kallio viimeistelivät vuosi sitten kaksoisvoiton MM-sarjan avauksessa Losailissa.
Ajamalla Kallio oli silloin kolmas, mutta tuomaristo hylkäsi Takaaki Nakagamin suorituksen teknisen sääntörikkomuksen seurauksena.
– Tiedän, että minulla on olemassa myös kuivalla kelillä riittävästi vauhtia taistelemaan taas voitosta. Lähden tähän kauteen ja jokaiseen kisaan samalla tavalla kuin aiemminkin, eli voittamaan, sanoo numero 1 pyöränsä katteissa riuhtova Rabat.
Tiimipäällikkö Bartholemy pistää tapansa mukaan ja pilke silmäkulmassa vielä piirun verran paremmaksi.
– En löisi vetoa Titon voittoa vastaan.
Moto2-luokan kauden 2015 ensimmäinen ja 45 minuutin mittainen vapaa harjoitus käynnistyy Losailin valaistulla radalla torstaina klo 18.55.
Ensimmäisistä MM-pisteistä kamppaillaan puolestaan sunnuntaina klo 19.20 alkaen.