Kalliota, 31, kosiskeltiin jo täksi kaudeksi kuninkuusluokkaan, mutta silloin hänelle ei ollut tarjolla riittävän kilpailukykyistä pyörää.
Kallio teki siinä vaiheessa ainoan ja oikean ratkaisun päättämällä jatkaa Moto2-luokan belgialaisessa Marc VDS Racing-tiimissä, jossa hän kilpailee nyt jo neljättä kautta. Marc VDS:ää edelsi kaksi kautta MotoGP-luokassa Ducatin Pramac-tiimin kalustolla.
Kallio on kertonut useaan otteeseen, että hänen tavoitteensa siintävät edelleen MotoGP-luokassa. Mutta vain siinä tapauksessa, että hän saa käyttöönsä pyörän, jolla ei ajeta yksinomaan jäännöspisteistä.
Aspar, Forward
vai joku muu?
Tehdaspyörät ovat tälläkin kertaa tavoittamattomissa, mutta vähintäänkin kohtuukalustoa Kalliolle olisi tarjolla.
Kallio on yhdistetty varikkopuheissa niin sanotun Open-luokan sääntöjen mukaisilla pyörillä ajaviin tiimeihin. Tapetille on nostettu ainakin Aspar- ja Forward Racing-tiimit. Asparilla ajetaan Hondalla ja Forwardilla Yamahalla.
Jorge Martinezin johtaman Asparin toinen kuljettaja kaudelle 2015 on jo selvillä, sillä MotoGP-luokan vuoden 2006 yhdysvaltalaismestari Nicky Hayden jatkaa tiimissä.
Giovanni Cuzarin kipparoimassa Forward-tiimissä on sen sijaan enemmän tilaa.
Yhdysvaltalainen GP-jermu Colin Edwards päättää pitkän uransa tähän kauteen ja espanjalainen Aleix Espargaro siirtyy paluun MotoGP-luokkaan tekevään Suzukin tehdastiimiin. Suzuki ei ole tosin vielä asiaa vahvistanut.
Viides kausi putkeen
nykyisessä tiimissä?
Kallion toinen ja kenties sittenkin vahvempi vaihtoehto on jatkaa Moto2-luokassa. Marc VDS on halukas pitämään suomalaisen edelleen riveissään.
Marc VDS kaavaili nousua jo ensi kaudeksi MotoGP-luokkaan, mutta tuo suunnitelma siirtyi vuodella.
Tämä merkitsi samalla sitä, että Kallion tiimikaveri ja MM-sarjaa johtava espanjalainen Esteve Rabat jatkaa edelleen kaudella 2015 Moto2-luokassa – on hän sitten maailmanmnestari tai ei.
Marc VDS on tiettävästi luopumassa tämän kauden jälkeen paikastaan Moto3-luokassa. Silloin se hakee kolmen kuljettajan kiintiötä Moto2-luokkaan.
Uusina kuljettajina tiimiin ovat tyrkyllä ainakin Moto3-luokan nykyiset espanjalaiset Honda-tiimikaverukset Alex Rins ja Alex Marquez.
Ajo-tiimin Miller yhdistetään
yhä vahvemmin HRC:hen
Marc VDS on tiettävästi jo antanut periksi sen osalta, että Ajo Motorsportin Red Bull KTM Ajo-tehdastallissa Moto3-luokan MM-sarjaa johtava australialainen Jack Miller ajaisi ensi kaudella belgialaistiimissä.
Varikoilla pidetään yhä varmempana sitä, että Miller on jo pitkällä neuvotteluissa HRC:n kanssa. Aki Ajon manageroima aussi kilpailisi tässä tapauksessa ensi kaudella MotoGP-luokassa ja Hondan Open-luokan pyörällä joko LCR- tai Gresini-tiimissä.
Mikäli GP-sarjan siirtomarkkinoiden kuumin kuljettaja, vasta 19-vuotias Miller taustajoukkoineen päätyy puolestaan Moto2-luokkaan, niin silloin kyseeseen tullee Sito Ponsin johtama tiimi.
MotoGP-sarja palaa tulevana viikonvaihteena vajaan kuukauden mittaiselta kesätauolta tositoimiin Indianapolisin osittain uuden asfalttipinnan saaneella radalla.
Indy merkitsee samalla starttia yhteensä 18 osakilpailun mittaisen kauden toiselle puoliskolle.