Useilla valmistajilla on jo tarjolla ns. airbag-ajoasuja. Italialainen Alpinestars on kehittänyt omaa elektronista tekniikkaansa vuosituhannen alusta alkaen ja nyt tätä A-stars Electronic Airbag Technology -järjestelmää testaa käytännössä mm. MotoGP-kuljettajat Mika Kallio, Ben Spies ja Dani Pedrosa.
Alpinestarsin tutkimusten mukaan kaikista road racing onnettomuuksista 48 % loukkaantumisista kohdistuu niskaan ja käsivarsiin.
Alpinestarsin järjestelmä on varsin kompakti ja lisäpaino ajopukuun on 500 g. Järjestelmä sisältää seitsemän sensoria käsivarsien, jalkojen ja vartalon alueella. Varsinaiset ilmatyynyt ovat olkapäiden alueella. Valmistajan mukaan ilmatyynyt täyttyvät 0,05 sekunnissa ja niiden täyttyminen ei oleellisesti muuta ajopuvun ulkonäköä. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi airbagien toiminnallisuudessa olennaista onkin juuri nopeus. Ilmatyynyt alkavat hiljalleen tyhjentyä kriittisten viiden sekunnin jälkeen. Patentoitu järjestelmä mahdollistaa tyynyjen täyttymisen kahdesti, joten se siis sallii kaatumisen jälkeen kisan jatkamisen, mikäli se on muutoin mahdollista.
Katukäyttöön suunnattuja airbag-järjestelmällä varustettuja ajoasuja on Alpinestarsin mukaan odotettavissa vuoden kuluttua. Varovainen hinta-arvio lisäkulusta itse nahkapuvun hinnan lisäksi on n. 1500-2000 euroa.
Biken numerossa 7/2008 testasimme 12 eri valmistajan selkäsuojaa