Kallio saa Kalex-pyöräänsä uuden moottorin, jolla suomalaiskuljettajan on tarkoitus ajaa kaikki kaukokiertueen kolme osakilpailua Japanissa, Australiassa ja Malesiassa. Sääntöjen mukaan moottorit vaihdetaan uusiin kolmen kisan välein.
– Moottorit eivät käytännössä ole aivan täysin identtisiä vaan niissä voi olla pieniä eroja. Etukäteen sitä ei voi tietää, millainen moottori sieltä osuu kohdalle, mutta täytyy toivoa, että nyt käy tuuri.
Jerezin säätöjen suuntaan
Kallion olisi pystyttävä kuromaan Motegissa kiinni 33 pisteen eroa MM-sarjaa johtavaan Marc VDS -tallikaveriinsa Esteve ”Tito” Rabatiin. Sarjaa on jäljellä vielä neljän osakilpailun verran.
– Siitä lähdetään, että kärjessä täälläkin olisi pystyttävä ajamaan, kauden aikana kaikkiaan yhdeksän kertaa palkintopallilla tuulettanut Kallio kuittaa.
– Tämä Motegin rata on ollut minulle hyvä rata aiemminkin ja sopinut ajotyyliini, joten sen perusteella täältä voi odottaa hyviä tuloksia, Kallio jatkaa.
Motegin 4801 metrin mittainen Twin Ring -rata on luonteeltaan niin sanottu ”stop and go” -rata, joka sisältää kovia jarrutuksia ja hitaita mutkia.
– Mekin joudumme tekemään pyörään muutoksia, sillä tämä rata vaatii erilaisia säätöjä kuin aiemmat radat. Tarkoituksena onkin mennä aiemmin Jerezissä käyttämiemme säätöjen suuntaan, sillä Jerezin rata on tyyliltään samanlainen kuin Motegin rata.
– Muutamme pyörän balanssia peräpainoisemmaksi ja vaihdamme keulaan pari pykälää jäykemmät jouset, jotta se olisi mahdollisimman hyvä jarrutuksissa. Se on täällä tärkeintä.
Supertaifuuni voi tuoda
myrskyn sunnuntaiksi
Kauden 15:nnen MM-osakilpailun saattaa kuitenkin vielä sotkea Tyynellämerellä riehuva supertaifuuni Vongfong, jonka odotetaan mahdollisesti iskevän Japaniin viikonlopun aikana.
– Saa nähdä, yltääkö hirmumyrsky tänne saakka vai ei. Perjantaille ja lauantaille on vielä luvattu hyvää säätä, mutta sunnuntaina voi olla jo myrskyisää.
Mikäli hirmumyrsky Vongfong ei sekoita Motegin osakilpailun aikatauluja, ajetaan Moto2-luokan ensimmäinen ja toinen vapaa harjoitus perjantaina, kolmas vapaa harjoitus ja aika-ajo lauantaina ja kisa sunnuntaina.
Aikaeron vuoksi kisatapahtumat ajoittuvat Suomen aamuyöhön ja aamuun.