Ensi kaudella MotoGP-luokkaan siirtyvät espanjalainen Espargaro ja englantilainen Redding pystyivät kuitenkin pitämään pintansa, eikä Kallio yltänyt enää aivan iskuetäisyydelle päätöskierroksella.
Reddingin ja Espargaron huima vääntö kolmannesta sijasta päättyi loppujen lopuksi jälkimmäisen hyväksi. Espargaro teki ratkaisunsa viimeiselle kierroksella lähdettäessä. Maalilinjan hän leikkasi 0,253 sekuntia Reddingin edellä. Kallio jäi tiimikaveristaan 0,266 sekuntia.
Kilpailun ylivoimaiseen ja samalla kauden toiseen voittoonsa viiletti espanjalainen Nicolas Terol. Kuin tykin suusta kisaan ampaissut Terol kukisti toiseksi sijoittuneen maanmiehensä ja Kallion ensi kauden tiimikaverin Esteve Rabatin 1,736 sekunnilla.
Kallion eroksi kärkeen 21 kierroksen kilpailussa kirjattiin 4,049 sekuntia.
Redding johtaa sarjaa 20 pisteellä Espargaroon, kun kaudesta on ajamatta neljä osakilpailua. Rabat on kolmantena 44 ja Kallio neljäntenä 72 pistettä Reddingin takana.
Mika: ”Vauhti oli
todella hyvällä tasolla”
– Lähtökohtiin nähden kisa meni tosi hyvin. Vauhti oli todella hyvällä tasolla ja kisan nopein kierrosaika oli pitkään hallussani. Täytyy olla tyytyväinen, että pääsin nousemaan edes tuonne saakka, sillä viikonloppu meni muuten pitkälti pito-ongelmien kanssa painiessa, Kallio kertoi tiedotteessaan.
– Eilisen jälkeen teimme vielä pyörään aika isoja muutoksia, muutimme pyörän balanssia hieman peräpainoisemmaksi ja takapään linkustoon erilaiset osat, jotta saimme takarenkaalle enemmän pitoa. Tietysti nämä muutokset olisi pitänyt saada tehtyä jo eiliseksi, jotta lähtökohta kisaan olisi ollut jo alkujaankin parempi, mutta hyvä, että meni nyt edes näin.
Kallion ero voittajaan oli siis reilut neljä sekuntia.
– Ei se palkintopallipaikkakaan kauas jäänyt, mutta siinä vaiheessa kun pääsin taistelemaan kolmospaikasta, renkaat alkoivat olemaan aika lopussa kaiken sen kovan rutistuksen jäljiltä.
Ero pronssimitalissa kiinni olevaan Rabatiin 28 pisteeseen.
– Onhan se huono, että MM-pisteissä edelläni olevat kaverit olivat edelläni myös kisassa, mutta en jaksa vielä huolestua asiasta. Edessä on vielä neljä kisaa ja kaikki ne radat ovat aiemmin olleet melko hyviä minulle, joten siinä mielessä olen ihan rauhallisin mielin.
Seuraava osakilpailu ajetaan kahden viikon kuluttua Sepangin radalla Malesiassa.
Aragon, Espanja.
Moto2-luokan 13/17 MM-osakilpailu:
1. Nicolas Terol Espanja, Aspar Team Moto2, Suter 40.15,232
2. Esteve Rabat Espanja, Tuenti HP 40, Kalex + 1,736
3. Pol Espargaro Espanja, Tuenti HP 40, Kalex + 3,530
4. Scott Redding Iso-Britannia, Marc VDS Racing Team, Kalex + 3,783
5. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team, Kalex + 4,049
6. Jordi Torres Espanja, Aspar Team Moto2, Suter + 11,602
7. Johann Zarco Ranska, Came Iodaracing Project, Suter + 16,298
8. Julian Simon Espanja, Italtrans Racing Team, Kalex + 18,765
9. Mattia Pasini Italia, NGM Mobile Racing, Speed Up + 22,266
10. Sandro Cortese Saksa, Dynavolt Intact GP, Kalex + 23,757
11. Takaaki Nakagami Japani, Italtrans Racing Team, Kalex + 23,924
12. Marcel Schrotter Saksa, Maptaq SAG Zelos Team, Kalex + 24,487
13. Dominique Aegerter Sveitsi, Technomag carXpert, Suter + 28,011
14. Alex Marinelarena Espanja, Blusens Avintia, Kalex + 33,120
15. Danny Kent Iso-Britannia, Tech 3, Tech 3 + 43,909
Pistetilanne:
1. Redding 215
2. Espargaro 195
3. Rabat 171
4. Kallio 143
5. Nakagami 130
6. Aegerter 122
7. Zarco 113
8. Terol 108
9. Thomas Luthi Sveitsi, Suter 94
10. Torres 83
11. Simone Corsi Italia, Speed Up 74
12. Xavier Simeon Belgia, Kalex 71
13. Simon 57
14. Alex de Angelis San Marino, Speed Up 46
15. Pasini 42
Seuraava osakilpailu: 13.10. Sepang, Malesia.