Kallio ei ole koko viikonlopun aikana saanut pyöräänsä toimimaan haluamallaan tavalla, eikä meno muuttunut lauantainakaan.
Tuloksena oli 18:s sija ja Kallio jäi 0,969 sekuntia paalupaikalle ajaneesta viime kauden tallitoveristaan espanjalaisesta Tito Rabatista.
– Ei voisi huonommin mennä siihen nähden mitä lähdettiin täältä hakemaan. Viime vuoden voittovauhdista ei ole tietoakaan ja emme saa pyörää toimimaan millään. Säätöjen kanssa ollaan taas ihan hukassa ja se kyllä syö miestä, pettynyt Kallio totesi aika-ajojen jälkeen.
– Päivästä ei muutenkaan jäänyt mitään positiivista käteen, vaan homma meni reisille jo aamun kolmansissa harjoituksissa. Säätöjä muutettiin harjoitusten lisäksi vielä kesken aika-ajojen, mutta eipä siitä mitään tullut. Lopulta laitettiin eiliset säädöt takaisin ja tuloksen näkee jokainen taululta. Lähtökohdat ovat todella heikot huomiseen kisaan, joten onhan tämä katastrofi, Kallio kertoi.
”Ei peliälylläkään pysty
niin paljon paikkaamaan”
Aiemmissakin kilpailuissa vaikeuksia kokenut, mutta ennen kaikkea kisavauhtinsa takia jopa kärkisijoituksista taistellut Kallio tietää, että Jerezin rata ei kuitenkaan anna armoa kenellekään.
– Aikaisempien ratojen luonteiden ja olosuhteiden takia olen pystynyt parantamaan vuosien kilpailukokemuksen ja ennakoinnin avulla sijoitusta kisoissa. Jerezissä se ei ole niin helppoa ja täällä kärkiporukan ulkopuolelta starttaaminen vaikeuttaa nousemista entisestään, eikä peliälylläkään pysty niin paljoa enää paikkaamaan.
Vaikeudet säätöjen kanssa heijastuvat monelle muullekin osa-alueelle. Kallio ei ole vieläkään päässyt sinuiksi pyöränsä kanssa.
– Jostain syystä kaikki kierrokset tällä pyörällä ovat olleet vaikeita. Keulaa ei olla missään vaiheessa saatu toimimaan, jolloin luottamus niin siihen kuin omaan tekemiseen on kadoksissa, kun en pysty ajamaan omilla vahvuuksilla ja tyylillä. Konkreettisesti eron viime kauteen näkee siinä, että ollaan sekunti viime vuoden omaa paaluaikaani jäljessä ja se on aivan karmeaa, Kallio pyöritteli päätään.
Sunnuntaina ajettavasta kauden neljännestä osakilpailusta suomalainen povaa erittäin vaikeaa.
– Nyt kun ei ole sinänsä mitään hävittävää säätöjen osalta, niin teemme vielä warm upissa radikaaleja muutoksia. Tämänkin radan osalta ollaan huomattu, että tällä 2015-mallisella ei ole mitään tekemistä menestyksen kanssa, joten runkovalinta noussee vielä keskustelun aiheeksi lähitulevaisuudessa. Koitetaan nyt kuitenkin maaliin asti ajaa kisassa ja tehdään se mitä voidaan, mutta kärkikahinat voi suosiolla unohtaa, Kallio totesi.