Kallio Silverstoneen uusilla iskunvaimentimilla

– Rata ei ole minulle paras mahdollinen, vaikka tulosta on aikaisemmin syntynytkin. Kauden ensimmäinen puolikas oli haastava ja nyt pyritään parantamaan omaa tekemistä kisa kerrallaan. Tällä radalla pyörän ja ajamisen kaikkien osa-alueiden on todella toimittava tai tuloksen tekeminen tulee olemaan vaikeaa, kokenut Kallio toteaa.

Rata on yksi MM-sarjan pisimmistä ja haastavimmista ja kisaviikonlopulle näyttäisi olevan tulossa Britteinsaarille melko tyypillinen sää.

– Jos aurinko pilkistää, niin voidaan päästä pariinkymmeneen asteeseen, mutta kelistä ei ole vielä mitään varmuutta. Kaikkea muuta voi odottaa paitsi lumisadetta. Jos radalla on viileää, niin kisa tulee olemaan renkaiden osalta haastava. Silloin renkaat jäähtyvät pitkillä suorilla ja se taas vaikuttaa heti pito-ominaisuuksiin, Kallio maalailee.

Pyörää vaivanneisiin keulaongelmiin pyritään saamaan parannusta jo perjantain testeissä. Pyörään tullaan, vielä ennen viikonlopun kilpailua, vaihtamaan uudet mallit Öhlinsin toimittamista iskunvaimentimista. Uusien osien toivotaan parantavan erityisesti eturenkaan tuntumaa ja pitoa kaarteiden sisäänmenovaiheessa.

– Tiimin kanssa on päätetty, että nyt säädetään pyörää etupään osalta. Pyörän balanssia sekä keulakulmaa tullaan muuttamaan aikaisemmasta. Aamun ensimmäiset vapaat harjoitukset tullaan ajamaan vielä nykyisillä iskareilla, että saadaan vertailupohjaa. Uudet vaihdetaan sitten toisiin harjoituksiin, Kallio toteaa odottavaisin mielin.

– Täytyy vielä varmistaa, miten uudet osat käytännössä toimivat, mutta teoriassa tämän pitäisi edesauttaa sitä, että iskunvaimentimet antaisivat eturenkaalle enemmän painetta mutkaan sisään mentäessä. Näin ollen keulan ei pitäisi jarrua löysätessä nousta ylöspäin ja vähentää pitoa. Kun rengas pysyy stabiilina, pyörän keula kulkee alempana ja antaa paremman ajotuntuman, jatkaa Kallio.

Etupään osien vaihtamisen ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa suurta säätötyötä muun pyörän osalta.

– Isommat muutokset vaikuttavat toki aina muihinkin pyörän osa-alueisiin, mutta toivotaan että nyt riittävät vain pienet säädöt. Toisaalta nyt kun meillä ei sinänsä ole mitään hävittävää, niin voimme kokeilla myös radikaaleja säätömuutoksia.

– Huomenna perjantaina näemme kuinka uudet iskunvaimentimet toimivat vanhoihin verrattuna ja tietysti odotamme, että kehityssuunta on positiivinen, Kallio toteaa päättäväisesti.
 

Uusin numero