Kallio Racingin villin kortin kuljettajalla vaikeaa MM-debyytissä

Alun perin tarkoituksena olleen Superstock 600-luokan ruudukko oli jo täynnä joten nuoren virolaisen kanssa päätettiin lähteä hakemaan oppia Supersportin MM-sarjaan.

Päätavoitteena oli nähdä tiimin ja kuljettajan välinen yhteistyö ja ennen kaikkea saada tiimin Yamaha R6R tutummaksi Soomerille.

– Harjoituksissa Hannes paransi koko ajan omaa ajoa ja se näkyi myös kellossa. Löysimme aika nopeasti suunnan johon pyörää lähdettiin muuttamaan ja saimme joka kerta Hannekselta palautetta ja hän otti myös hyvin neuvoja vastaan, tiimipäällikkö Vesa Kallio kertoo.

Lauantain aika-ajo ajettiin vesikelissä, ja Hannekselle sadekelin renkailla ajetut kierrokset olivat myös ensimmäiset Yamaha R6R:llä.

Aika-ajon alussa tuli pieni kaatuminen mutta mekaanikkojen ripeällä toiminnalla pyörä saatiin pian iskuun ja Soomer pääsi jatkamaan aika-ajoa.

Aika parani vielä loppua kohden, sijoitukseksi tuli 19:s ruutu ja taakse jäi mm. vuoden 2011 MotoGP 125cc maailmanmestari Nicol Terol MV Agustallaan.

– Päivä oli Hannekselta todella upea suoritus. Ajat paranivat kuivalla ajetussa lauantaiaamun harjoituksessa huomattavasti perjantain kierrosajoista. Itse aika-ajossa Hannes sai hyvin kasattua ajatukset kaatumisen jälkeen ja aika parani loppua kohden koko ajan. Ilman muuta oli iso haaste ajaa vieraalla pyörällä kylmiltään sadekelillä MM-sarjan aika-ajossa. Hannes on todella nuori kuljettaja mutta osoitti tiimille kylmäpäisyytensä , sekä halunsa oppia ja kehittyä, Kallio summaa.

Sunnuntaiaamu valkeni myös kosteassa kelissä. Kaikkien harmiksi Supersport-luokan warm up peruuntui kokonaan radalla olleen öljyn vuoksi, joten kuljettajat joutuivat aloittamaan päivänsä suoraan lähtöruudukosta.

Kilpailuun lähdettiin osittain kuivuneelle radalle, ja rengasvalintojen kanssa sai pähkäillä tiimi jos toinenkin. Soomerin kohdalla päädyttiin sadekelin eturenkaaseen ja intermediate-, eli ns. välikelin takarenkaaseen.

Kilpailu kuitenkin keskeytyi pian punalipuin, ja uusintastarttiin rata oli jo sen verran kuiva, että kaikki kuljettajat vaihtoivat kuivan kelin renkaat alle.

– Kuivan kelin säätöihin lauantain jälkeen tehdyt muutokset tuntuivat ehdottomasti menneen oikeaan suuntaan ja pyörä tuntui paljon paremmalta kuivilla osuuksilla. Radan ollessa kuitenkin osittain märkä, jouduin ottamaan varovasti joissain kohdissa, varsinkin kun pyörä on minulle vielä uusi ja tällaisistä olosuhteista ei vielä ollut kokemusta, Soomer ynnäilee.

Kallio on tyytyväinen nuoren kuljettajan suoritukseen viikonlopulta, jolle sattuivat vielä olosuhteet jotka olivat haastavat monelle sarjan konkarillekin, puhumattakaan nuoresta tulokaskuskista jolla ei ollut uudella pyörällä testikilometrejä alla lainkaan. Maaliin Soomer ajoi sijalle 21.

– Oikeastaan nyt ollaan niissä lähtökohdissa, mikä oltaisiin normaalisti ennen ensimmäiseen osakilpailuun lähtiessä pyörän kanssa. Jouduimme ilman muuta aloittamaan aika lailla nollista, ja siihen nähden viikonloppu oli kokonaisuutena todella hyvä. Hannekselta tuli hyvin palautetta joka kerta muutoksia tehdessä, ja kuskilta löytyi rauhallisuutta vaikka päivä ei todellakaan ollut helppo. Tällä kertaa kisasta tullut tulos ei ehkä anna ihan koko kuvaa tästä viikonlopusta, Kallio kertoo.

Soomer puolestaan on todella tyytyväinen tiimiin ja mekaanikkojen kanssa työskentelyyn.

– Viikonloppu oli urani vaikein, paljon uusia asioita ja vaikeat sääolosuhteet. Kommunikointi mekaanikkojen kanssa toimi hyvin, ja onnistuimme tekemään oikeita valintoja säätöjen kanssa. Kehitystä tuli koko ajan, ja myös Vesan neuvot radan sivusta auttoivat minua tekemään oikeita asioita radalla. Toki, ollakseni nopeampi, tarvitsisin lisää kilometrejä tällä pyörällä, mutta tämä oli hyvä alku ja olen viikonloppuun tyytyväinen, tästä tuli todella paljon oppia, Soomer summaa.
 

Uusin numero