Aikaisempien osakilpailujen lupaava vauhti oli kadoksissa jo aamun ensimmäisistä harjoituksista lähtien. Kallio oli yhdistetyissä tuloksissa 18:s jääden nopeimman ajan ajaneesta Tito Rabatista 1,246 sekuntia.
Koko kauden Kallion pyörää vaivanneet eturenkaan pito-ongelmat pahenivat Brnon radalla siinä määrin, että ne vaikuttivat voimakkaasti jo koko pyörän käyttäytymiseen.
– Ottaa päähän, että taas joudumme taistelemaan pyörän keulan kanssa. Tiesin jo etukäteen, että eturenkaan pito on täällä avaintekijä, mutta aivan näin radikaalia suorituskyvyn heikkenemistä en osannut kuitenkaan arvata. Toivoimme toki Indianapoliksen hyvän vauhdin jatkuvan myös täällä Tsekeissä, mutta jo tänään aamulla huomasin, että ajamisesta ei tule mitään. En saanut päivän aikana minkäänlaista tuntumaa eturenkaaseen, selkeästi pettynyt Kallio tuhahti.
– En saanut pyörää kääntymään kunnolla mutkiin ja samalla myös ulostulot kärsivät. Ongelmat vaikuttivat koko pyörän ajettavuuteen ja myös takarenkaan pitoon. Kokeilin taakse sekä pehmeämpää että kovempaa seosta, mutta niissä ei ollut kierrosaikojen perusteella eroa. Pehmeällä sain kyllä enemmän pitoa taakse, mutta se vei taas eturenkaalta pitoa ja huononsi ajotuntumaa.
– Tällä hetkellä on todella vaikea löytää sellaista kombinaatiota, että koko pyörä toimisi, päätänsä pudistellut Kallio lisäsi.
Kallio arvuutteli jo ennakkoon, kuinka Brnon radan selkeästi parempi pito vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen. Valitettavasti ainakin harjoitusten osalta huonompi skenaario kävi toteen.
– Indianapoliksessa radan profiili ja huono pito auttoivat meitä, jolloin saimme sekä pyörän etu- että takapään balanssiin. Se näkyi heti positiivisesti vauhdissa. Tämä Brnon rata on profiililtaan tavanomaisempi ja pito paljon parempi, jolloin renkaiden suorituskyvyn merkitys kasvaa. Tällä hetkellä meidän renkaiden suorituskyky ei ole paras mahdollinen, ja se näkyy sitten heti tuloksissakin, Kallio avasi tuskallista tilannetta.
Ennen lauantain aika-ajoja Kalliolla tiimeineen tulee olemaan työntäyteinen aamu kolmansien harjoitusten merkeissä. Sotasuunnitelma on jo valmis.
– Muutamme pyörää aika paljon ja pyrimme parantamaan keulan tuntumaa, jotta saisimme pyörän kääntymään mutkien sisääntulossa paremmin. Radikaaleja muutoksia täytyy tehdä ja yksi niistä on keulan laskeminen alaspäin. Indianapoliksen tuloksiin emme välttämättä tule yltämään, mutta ei tässä toisaalta periksikään olla antamassa, Kallio totesi.