– Tavoitteeni Qatarin viikonvaihteen osalta on selkeä. Uskon, että kahdeksalla tai yhdeksällä kuljettajalla on mahdollisuudet tavoitella podiumsijoitusta Qatarissa. Minun on oltava mukana siinä joukossa taistelemassa sijoituksista kolmen parhaan joukkoon, sanoo Kallio.
Kalex-pyörällä kilpaileva Kallio käynnistää kolmannen kautensa belgialaistiimi Marc VDS Racingin riveissä ja Moto2-luokassa. Viime kaudella hän sijoittui MM-pisteissä kuudenneksi.
– Mika on tehnyt isoja muutoksia pyöräänsä talvikauden aikana. Hän lähtee ensimmäiseen kilpailuun kovemmalla itseluottamuksella, mitä on aiemmin nähty. Uskon, että Mikasta voi hyvinkin tulla luokan musta hevonen tällä kaudella, toteaa Bartholemy.
Keulan ongelmat historiaan
uuden kisainsinöörin myötä
Kallio kärsi käytännössä koko viime kauden pyöränsä keulan ongelmista. Ainoaksi podiumsijoitukseksi jäi Saksassa saavutettu kakkossija tunnetusti tasaisessa luokassa.
Kallio sai täksi kaudeksi kisainsinöörikseen kuljettajan tavoin MotoGP-luokasta kokemusta omaavan japanilaisen Naoya Kanekon. Yhteistyö on sujunut saumattomasti ja onnistuneesti.
Kallion pyörään on jouduttu lisäämään uusien sääntöjen myötä 7,5 kiloa painoa, mutta sekään ei ole tahtia haitannut, oikeastaan päinvastoin. Suomalaiskuljettajan painoarvo on kaikilla mittareilla luettuina kovempi kuin koskaan vuonna 2010 uudistuneessa keskiluokassa.
– Olemme tehneet pyörän kanssa paljon töitä talven aikana pystyen eliminoimaan keulan ongelmat, jotka aiheuttivat minulle viime kaudella niin paljon harmia. Säätöjä on muutettu merkittävästi ja Valencian sekä Jerezin testeissä tärinäongelma oli jo miltei kokonaan poissa. Tämä merkitsee isoa askelta eteenpäin, korostaa Kallio.
– Se merkitsee myös sitä, että lähden Qatariin paljon paremmalla itseluottamuksella verrattuna viime kauteen, jatkaa Kallio.
Kallio ajoi viime vuonna Qatarin GP:ssä kymmenenneksi lähdettyään taittamaan matkaa Losailin valaistulla radalla ruudusta 14.
Viimeisin voitto
vuodelta 2008
Kallio ei ole kyennyt Losailissa podiumvauhtiin vielä Moto2-luokassa, mutta koroke on käynyt hänelle vuosien saatossa tutuksi myös Dohan tuntumassa.
Kallio on ajanut Qatarissa kaksi kertaa toiseksi 125-kuutioisissa ja kerran kolmanneksi varttilitraisten luokassa. Nuo molemmat luokat ovat painuneet MotoGP-sarjan osalta historiaan.
Kallio on saavuttanut urallaan yhteensä 12 MM-osakilpailuvoittoa, joista seitsemän on irronnut 125- ja viisi 250-kuutioisista. Kaikki ennusmerkit viittaavat siihen, että alkava kausi tarjoaa otollisen tilaisuuden komistaa saldoa.
Kallion ja samalla viimeisin suomalaiskuljettajan saavuttama MotoGP-sarjan osakilpailuvoitto sijoittuu vuoteen 2008.
MotoGP-luokan pestiään silloin pedannut Kallio tervehti ruutulippua ykkösenä juhannuksen aikoihin ajetussa Britannian osakilpailussa Donington Parkin radalla. Hän teki ruudusta 14 komean nousun 250-kuutioisten kilpailun voittoon 0,353 sekunnin erolla Marco Simoncelliin.
* Moto2-luokan ennätyksiä Losailin radalla:
Rataennätys: Marc Marquez Espanja, Suter (2012) 2.00,645
Paalupaikkaennätys: Stefan Bradl Saksa, Kalex (2011) 2.00,168
Huippunopeus: Randy Krummenacher Sveitsi, Kalex (2012) 285.0 km/h