Kallio sijoittui yhdistetyissä harjoitusten tuloksissa yhdeksänneksi. Syy suuresti harjoitussessioiden välillä vaihdelleisiin kierrosaikoihin löytyi jälleen koko kauden harmaita hiuksia aiheuttaneista renkaista.
– Meillä on nyt kinkkinen tilanne täällä renkaiden kanssa siinä mielessä, että meille on toimitettu käytettäväksi neljä kovaa ja viisi pehmeän seoksen rengasta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, etten voi ajaa tälle radalle sopivalla kovalla seoksella kuin aika-ajossa ja kilpailussa, Kallio kommentoi tuoreeltaan harjoitusten jälkeen.
– Ensimmäinen harjoitus aamulla oli kohtuullinen ja ajoin neljänneksi nopeinta vauhtia. Aamun nopeat kierrokset ajoin kovalla rengasseoksella. Iltapäivän harjoituksissa olin yhdestoista ja ne kierrokset ajoin puolestaan pehmeillä renkailla, joka näkyi suoraan kierrosajoissa. Pehmeät renkaat kestävät noin kaksi kierrosta ja sen jälkeen homma on taputeltu niiden osalta, Kallio jatkoi.
Kovien renkaiden säästäminen vähentää Kallion tiimin mahdollisuutta kehittää pyörän kilpailukykyä viikonlopun aikana, koska pehmeällä rengasseoksella kierrosajat tippuvat.
– Emme tosiaan pääse testaamaan mitään uusia osia tai säätöjä ennen aika-ajoa tai kilpailua, koska meidän pitää säästää parhaat renkaat ratkaiseviin hetkiin. Pehmeällä renkaalla testaaminen on yhtä tyhjän kanssa, koska niillä ajan sekunnin huonompia kierrosaikoja, eikä testitulos anna oikeaa suuntaa, Kallio kertoi haastavasta asetelmasta.
Tilanne Malesiassa on siis vaikea, mutta Kallion aamuinen voimannäyttö kärkivauhdissa oli lupauksia antavaa. Vallitsevat sääolosuhteet tulevat muuttamaan aika-ajon tyypillistä luonnetta, koska kostea ja kuuma keli pakottaa kuljettajat antamaan kaikkensa ensimmäisillä kierroksilla.
Esimerkiksi edellisessä Australian aika-ajossa Kallio ajoi parhaan aikansa viimeisellä kierroksella. Nyt tähän ei ole varaa.
– Huomenna lipsutellaan viimeinen harjoitus pehmeällä rengasseoksella ja sitten ladataan aika-ajossa kaikki peliin. Kuuma keli heikentää sekä moottorin että kuljettajan suorituskykyä aika-ajon edetessä, joten paras tulos tehdään todennäköisesti ensimmäisten kierrosten aikana. Olosuhteet ovat täysin päinvastaiset kuin edellisessä kilpailussa Australiassa, Kallio pohti.
Kallio julkisti eilen mielenkiintoisen uutisen tulevista suunnitelmistaan taistella edelleen paikasta moottoripyöräilyn kuninkuusluokassa MotoGP:ssä.
Suomalaiskuljettaja siirtyy KTM-tallin testikuljettajaksi tavoitellen himoittua kilpailupaikkaa kaudelle 2017. Selvinneet tulevaisuuden kuviot olivat Kalliolle helpotus.
– Onhan se hyvä, että saa asiat selväksi ja siinä mielessä saa paineettomasti ajaa tulevat kisat pois. Todennäköisesti edessä ovat uran viimeiset kilpailut tässä luokassa. Ei sinne kuitenkaan lähdetä terveisiä ajelemaan, vaan tulosta lähdetään tekemään. Haluan poistua tästä luokasta voittajana, Kallio summasi.