Kuljettajat ja tiimit aluksi kyseenalaistivat kilpailemisen Japanissa. Syksyn lähestyessä vastarinta vähentyi, kun puolueeton tutkimus kertoi, että Motegissa ei ole säteilyvaaraa.
– Vielä alkukesällä kaikki MM-sarjan kuskit, poislukien japanilaiset, allekirjoittivat vetoomuksen, että Japanissa ei tällä kaudella kilpailtaisi. Lopulta kaikki kuskit matkasivat tänne, mutta osa tallien henkilökunnasta ja mediasta jättivät reissun väliin, Mika Kallio valotti.
– Marc VDS-tallimme antoi henkilökunnalleen vapauden valita, ja kolme päättikin jäädä kotiin. Kuljettajat ovat majoittuneet radan viereiseen hotelliin. Täytyy olla tarkkana ravinnon suhteen, mutta muuten keskityn täysillä ratatapahtumiin.
Hondan omistama 4,8-kilometrinen Motegin rata kärsi maaliskuun maanjäristyksessä vaurioita, mutta sittemmin radan pinta on korjattu. Radalla on kilpailtukin kesän jälkeen, viimeksi kaksi viikkoa sitten Indy Car-autoilla.
– Autokisan viikonloppuna Motegissa oli 6,2 Richterin maanjäristys. Muutamia vuosia sitten ollessani täällä koin saman itsekin. Heräsin yöllä, kun ikkunat helisivät ja sänky tärisi, Kallio muisteli.
– Rata on myös poikkeava luonteeltaan, kun täällä enimmäkseen kiihdytetään ja jarrutetaan voimakkaasti.
Motegin MM-osakilpailu on ollut Kalliolle menestyksekäs. Valkeakoskelaisella on plakkarissaan kolme voittoa pienemmistä luokista sekä kahdeksas sija MotoGP-kilpailusta.
– Kauden toisella puoliskolla vauhtini on ollut hyvällä tasolla, ja edelleen tavoitteena on parantaa tulostasoa. Lähdemme perjantaina liikkeelle samoilla säädöillä kuin viime kisassa, Kallio summasi luottavaisena.