Sen sijaan pahemmin, paljon pahemmin kävi miltei heti perään Kallion Marc VDS-tiimikaverille ja sarjaa johtavalle Scott Reddingille. Brittikuljettajan Kalex-pyörän perä luisti alta aiheuttaen pahannäköisen kaatumisen. Kättään pidellyt Redding siirrettiin paareilla ambulanssiin ja jatkotutkimuksiin.
Myöhemmin selvisi, että Reddingin vasemmassa ranteessa on murtuma. Se operoidaan lauantai-iltana ja mies on sivussa sunnuntain kilpailusta. Aika näyttää, pystyykö ensi kaudella MotoGP-luokkaan siirtyvä Redding kilpailemaan viikon kuluttua Japanin Motegissa.
Aika-ajossa koettiin muutakin dramatiikkaa, kun se keskeytytettiin punaisin lipuin toviksi vajaat 17 minuuttia ennen loppua thaimaalaiskuljettaja Thitipong Warokornin osuttua rajusti rengasvalliin.
Kallio ehti kiertää 4,4 kilometrin mittaisen radan 17 kertaa ennen kaatumistaan. Paras aika 1.33,895 syntyi yhdeksännellä kierroksella.
Paalupaikan nappasi nimiinsä espanjalainen Pol Espargaro ajalla 1.32,50, josta Kallio jäi 0,303 sekuntia. Kärjessä oli jälleen todella tiukkaa, sillä Kallion kierrosaika jäi uupumaan ainoastaan 64 tuhannesosaa eturivin lähtöpaikasta.
Espargaro saa kauden 15. osakilpailussa eturiviin rinnalleen maanmiehensä Esteve Rabatin ja Jordi Torresin. Rabat jäi pohjista 0,100 ja Torres 0,239 sekuntia.
Redding päätyi kymmenenneksi 0,432 sekuntia Espargaron takana. Peräti 18 kuljettajaa mahtui sekunnin sisään.
Mika: ”Koko ajan limiittillä”
– Perä luisti alta kovavauhtisessa mutkassa ja menin aika pahasti nurin. En tiedä tarkalleen, mistä kaatuminen johtui, mutta mitään virhettä siinä ei ainakaan tapahtunut, Kallio kertasi tiedotteessaan.
– Mutta kun koko ajan mennään limiitillä, niin pito voi vaan yhtäkkiä hävitä. Minullakin oli vauhtia 210 km/h ennen kaatumista, Kallio jatkoi.
– Onneksi itselleni ei kuitenkaan käynyt mitään pahempaa. Vasemman käden nimetön on hieman turvoksissa, mutta on varmaan jo huomenna paremmassa kunnossa. Pyörä sen sijaan kärsi todella pahoja vaurioita ja se joudutaankin rakentamaan illan ja yön aikana kokonaan uusiksi.
Kokenut Kallio omaa hyvät asetelmat kilpailuun.
– Kaatumista lukuun ottamatta tänään oli ihan hyvä päivä. Teimme eilisen jälkeen pyörän jousitukseen aika radikaaleja muutoksia ja se näkyi heti kierrosajoissa, sillä olin koko ajan lähellä kärkivauhtia. Jos en olisi kaatunut, olisin varmasti pystynyt taistelemaan vieläkin paremmasta lähtöpaikasta.
Rengasvalmistaja ei pysty takaamaan
turvallisuutta 20 kierroksen jälkeen
Moto2-luokan kisa ajetaan sunnuntaiaamuna klo 6.20 Suomen aikaa.
Alun perin 25 kierroksen mittaiseksi tarkoitettu kisa on kuitenkin lyhennetty 13 kierrokseen, sillä rengasvalmistaja Dunlop ei pysty takaamaan renkaiden turvallisuutta enää 20 kierroksen jälkeen.
– Renkaista lähtee isoja palasia irti ja kisamittaa jouduttiin lyhentämään, etteivät renkaat alkaisi räjähdellä. Tänä vuonna tänne laitettu uusi asvaltti rasittaa renkaita ihmeellisesti, eikä tätä osattu aavistaa ennakolta, Kallio päätti.
Phillip Island, Australia.
Moto2-luokan 15/17 MM-osakilpailu. Aika-ajo ja lähtöjärjestys sunnuntain kilpailuun:
1. Pol Espargaro Espanja, Tuenti HP 40, Kalex 1.32,530
2. Esteve Rabat Espanja, Tuenti HP 40, Kalex + 0,010
3. Jordi Torres Espanja, Aspar Team Moto2, Suter + 0,239
4. Alex de Angelis San Marino, NGM Mobile Forward Racing, Speed Up +0,239
5. Thomas Luthi Sveitsi, Interwetten Paddock Moto2, Suter + 0,287
6. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team, Kalex + 0,303
7. Sandro Cortese Saksa, Dynavolt Intact GP, Kalex + 0,363
8. Nicolas Terol Espanja, Aspar Team Moto2, Suter + 0,372
9. Mattia Pasini Italia, NGM Mobile Racing, Speed Up + 0,416
10. Scott Redding Iso-Britannia, Marc VDS Racing Team, Kalex + 0,432
11. Xavier Simeon Belgia, Maptaq SAG Zelos Team, Kalex + 0,534
12. Johann Zarzo Ranska, Came Iodaracing Project, Suter + 0,546
13. Dominique Aegerter Sveitsi, Technomag carXpert, Suter + 0,573
14. Simone Corsi Italia, NGM Mobile Racing, Speed Up + 0,652
15. Takaaki Nakagami Japani, Italtrans Racing Team, Kalex + 0,702