– Nämä ovat äärimmäisen tärkeät testit, Kallio alleviivaa isoilla alkukirjaimilla.
– Aragonin testin perusteella valitaan, kummalla pyörällä jatketaan ensi viikolla ajettavaan Jerezin viralliseen testiin ja Qatarin avauskisaan.
Kallion edellinen testijakso mureni Jerezissä käytännössä pipariksi.
Kalexissa kokeiltiin eri runkovaihtoehtoja – myös viime vuoden versiota – mutta toivottua tulosta ei saatu aikaan ja kauden 2014 MM-hopeamitalisti ei löytänyt missään vaiheessa tuntumaa ja luottamusta pyörän keulaan.
Kaiken kukkaraksi talvikauden toisen virallisen testijajkson lopulla ilmeni, että Kallion uudella tiimillä oli Jerezissä käytössään väärää informaatiota viime vuoden säädöistä.
”Eka päivä 2014 pyörällä
ja lauantai uudella pyörällä”
Aragonin suunnitelma on laadittu huolella ja viimeistä piirtoa myöten. Nyt on vain toivottava, että myös sää on suosiollinen GP-sarjaan lukeutuvalla radalla.
– Tarkoitus on ajaa eka päivä 2014 pyörällä ja katsoa mitä siitä saadaan irti. Lauantaiksi vaihdetaan uuteen pyörään ja verrataan mitä siitä irtoaa, Kallio linjaa.
Maailmanmestaruutta jahtaavan Kallion tilanne on erittäin mielenkiintoinen, mutta myös kavalan kimurantti.
– Päätavoite on, että kausi aloitetaan uudella pyörällä. Mutta jos näyttää siltä että vanha istuu käteen paremmin, niin pitää harkita tarkkaan mitä tehdään.
– Vanhassa pyörässä ongelma on se, että jos kausi aloitetaan sillä, niin tiedämme ettei Kalex kehitä siihen mitään uutta, joten jossain vaiheessa uusi pyörä tulee kehityksessä ohi, kertoo Kallio.
Kallio ei ole suinkaan ainoa, joka on joutunut pähkäilemään uuden Kalexin kanssa.
– Tällä hetkellä monella kuskilla ollut ongelmia uuden rungon kanssa. Kehitys ei ole mennyt toivottuun suuntaan. Ne kuskit, jotka ovat käyttäneet 2014 runkoa ovat olleet testeissä kärkiporukassa.
Talvikauden viimeinen virallinen testijakso ajetaan Jerezissä tulevasta tiistaista torstaihin. MM-sarjan avaus, eli neljälle päivällä jakautuva Qatarin GP odottaa vuoroaan Losailin valaistulla aavikkoradalla 26.-29. maaliskuuta.