Mika Kalliolle on kertynyt vuosien saatossa paljon hyviä muistoja Sachsenringin radalta, jolla on varsin keskeinen paikka valkeakoskelaisen uralla.
Kallio ajoi villillä kortilla ensimmäisen MM-osakilpailunsa saksalaisradalla vuonna 2001. Sen jälkeen hän on päässyt juhlimaan sekä paalupaikkaa että osakilpailuvoittoa kyseisellä radalla.
– Tämä on yksi MM-sarjan suosikeistani ja tällä radalla olen löytänyt hyvin kilpailukykyisen vauhdin. Täällä vaaditaan pyörältä erityisen hyvää kääntyvyyttä, Kallio toteaa.
– Meidän täytyy pystyä ratkaisemaan pyöräni säätöihin liittyvä vakava ongelma, kun joko takarengasta ei saada kestämään riittävän pitkään tai sitten keulassa ilmenee tärinäongelmaa.
– Säätöjen osalta erilaisia vaihtoehtoja on lukematon määrä. Lähdemme perjantaina kokeilemaan pyörän korkeuteen ja akseliväliin liittyviä kombinaatioita. Toiseen treeniin muutamme pyörän keulakulmaa, joka varmasti vaikuttaa pyörän kääntyvyyteen.
– Kalex-pyöräni rungon jäykkyyttä voimme myös muuttaa. Moottorin kehittämä lämpö saattaa vaikuttaa runkoon kisapituuden aikana. Kokeilemme myös tämän muutoksen vaikutusta pyörän ajettavuuteen, Kallio päätti.