MotoGP-sarjan viralliset kolmipäiväiset IRTA-testit saatiin tänään tiistaina 30. tammikuuta päätökseen Malesian Sepangissa. KTM:n testikuljettajana tämän kauden jatkava Mika Kallio pääsi vihdoin testaamaan uutta kauden 2018 pyörää, jolla hän löi viime kauden tapaan KTM:n tehdaskuljettaja Bradley Smithin. Päivä oli silti erittäin haastava.
Mika Kalliolla on ollut Malesiassa varsin haastava testirupeama, sillä ensimmäisenä päivänä hän ei saanut pyörän teknisten ongelmien takia alleen yhtään kierrosta, ja eilen hän joutui tahkoamaan kierroksia KTM:n tehdaskuljettajan Bradley Smithin viime vuotiselle pyörällä. Testin päätöspäivänä tiistaina Mika Kallio teki lähempää tuttavuutta Sepangin asfaltin kanssa uudessa pyörässä ilmenneiden ongelmien vuoksi.
– Kaaduin kahdesti pitkän suoran rajussa jarrutuksessa hitaaseen mutkaan käännyttäessä. Se on epätavallista minulle, joten meidän täytyy nyt analysoida dataa ja selvittää miksi meillä on eri tuntuma uuteen pyörään verrattuna viime vuoden versioon. Myös Pol Espargarolla ja Bradley Smithillä oli samanlaisia ongelmia pyörän etupään kanssa, Kallio ihmettelee.
Malesian testien viimeisenä päivänä Kallio pääsi kokeilemaan tämän kauden mallia, sillä maanantaina rajusti 250 kilometrin nopeudessa kaatunut Espargaro ei pystynyt tiistaina ajamaan, jolloin hänen pyöränsä vapautui Kallion käyttöön.
– Oli tietysti hyvä, että pääsin näin suoraan vertaamaan viime ja tämän vuoden pyöriä, ja eroja tosiaan löytyy. Itselleni tällä hetkellä vanha pyörä on juuri sen keulan tuntuman takia selkeästi parempi ajofiiliksen kannalta.
– Me ei saada eturengasta toimimaan uudessa pyörässä. Ollaan pyritty parantamaan viime vuotisia heikkouksia, eli lähinnä pyörän kääntyvyyttä, mutta se on nyt pyörän pysäytyksestä ja etupään pidosta pois. Aina kun löytää jotain, se on pois jostain muusta, mutta tämä kompromissi ei nyt todellakaan toimi. KTM joutuu nyt tosissaan tekemään töitä ennen parin viikon päästä koittavia seuraavia testejä.
Pol Espargarolla on täysi luottamus Mika Kallion testitaitoon
-Vaikka en itse pystynyt ajamaan päätöspäivänä, niin Mika ajoi pyörälläni. Se on hyvä, sillä minulla on sata prosenttinen luottamus Kallion palautteeseen pyörästä.
KTM-kolmikosta Smith uurasti kolmena päivänä peräti 158 kierrosta, kun Mikalla kokonaiismäärä oli 122. Testit keskeyttämään joutunut Espargaro kirjautti tililleen 61 kierrosta.
Yhdistelmäaikojen kärjessä oli Jorge Lorenzo Ducatillaan ja hänajoi Sepangin uuden rataennätyksen.
Yhdistelmäajat (28.-30.1.), MotoGP IRTA Testit Sepang International Circuit 2018
1. Jorge Lorenzo (ESP), Ducati, 1:58.830 min, (3. päivä)
2. Dani Pedrosa (ESP), Honda, +0.179 sec, (3. päivä)
3. Cal Crutchlow (GBR), Honda, +0.222, (3. päivä)
4. Andrea Dovizioso (ITA), Ducati, +0.339, (3. päivä)
5. Jack Miller (AUS), Ducati, +0.516, (3. päivä)
17. Pol Espargaro (ESP), KTM, +1.432, (2. päivä)
18. Mika Kallio (FIN), KTM, +1.634, (3. päivä)
19. Bradley Smith (GBR), KTM, +1.690, (2. päivä)