Juho Levänen on vuoden moottoripyöräkouluttaja

Juho Levänen vastaanotti kiertopalkinnon SMOKin vuosikokouksessa moottoripyörämessuilla. Oikealla SMOK ry:n sihteeri Jussi Korhonen.

Palvelu takaa, että Juho Leväsen oppilaaksi tullaan kauempaakin. Vuoden moottoripyöräkouluttaja antaa vinkit autokoulun valintaan.

Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry (SMOK) on valinnut riihimäkeläisen Juho Leväsen vuoden moottoripyöräkouluttajaksi. Tunnustus myönnetään vuosittain moottoripyöräkoulutuksessa ansioituneelle jäsenelle. Autokouluyrittäjä Levänen on aktiivinen kouluttaja niin auto- kuin moottoripyöräpuolella. Hän on toiminut SMOKin kouluttajakurssien lisäksi tulevien liikenneopettajien kouluttajana Hämeen Ammatti-instituutissa.  Leväsen opetuskalusto on valittu siten, että kaikille oppilaille löytyy sopiva pyörä. Palvelulla hän on saanut aikaan sen, että oppilaat tulevat kauempaakin hänen autokouluun suorittamaan ajokorttia

– Kaukaisin oppilas on tullut Kuopiosta. Turusta ja Tampereelta on ollut useita kurssilaisia, Levänen kertoo. 

Leväsen ajoura alkoi Honda Monkeylla, joka oli mökkimopona, 15-vuotiaana ajot jatkuivat tiellä samaisella ajopelillä. Ensimmäinen moottoripyörä oli autokoulun entinen Yamaha DT 125. Levänen kasvoi autokouluperheessä, hänen isänsä on autokouluyrittäjä. 

– 18-vuotiaana oli pari vuotta ilman pyörää, kun opiskelin kone-ja tuotantotekniikan insinööriksi. 

Ensimmäinen moottoripyörän Levänen hankki vuonna 2006. Liikenneala rupesi kiinnostamaan vuonna 2011, jolloin kesä meni mopokorttilaisia opettaessa isän autokoulussa. Hän valmistui liikenneopettajaksi seuraavana vuonna. 

– Perustin oman autokoulun vuonna 2019 ja nyt kesäisin teen vain moottoripyöräkoulutusta. 

Nyt hän on yrityksensä, Riihimäen Ajo-Opetuksen opetustoiminnasta vastaava johtaja.

Mitä ohjeita antaisit autokouluun tulijalle?

– Soita autokouluun ja kysy, miten opetetaan, minkälaisilla pyörillä ja missä. Kysy myös mikä on kouluttajan moottoripyöräilytausta ja milloin opetusta voidaan antaa, Levänen opastaa.

Myös sillä, milloin ensimmäiset tunnit ovat ja missä käsittelykokeet ajetaan, on vaikutusta kokonaisuuteen. 

– Olen kuullut tapauksista, että ensimmäisellä ajotunnilla on lähdetty liikenteeseen, vaikka oppilaalla ei ole ollut minkäänlaista ajokokemusta motorisoiduista kaksipyöräisistä, Levänen kertoo. 

Ajokorttiuudistus näkyy Leväsen mukaan oppilasaineksessa. A-kortin ajajat ovat entistä vanhempia. 

– Yhä useampi A-ajokorttia ajava on yli 50-vuotias. 

Pakollinen ajo-opetusmäärä on nykyisin niin pieni, että Levänen ei jaksa edes nauraa. 

– Jos pakollinen ajomäärä olisi nolla, kaikki tajuaisivat, että tunteja pitää ottaa sen verran kuin tarvis. Nyt kun se on viisi tuntia, moni jumittaa tähän määrään, toteaa Levänen. 

Levänen muistuttaa, että ajotuntien määrään vaikuttaa paljon myös opettaja ja se, kuinka tehokasta harjoittelu on.  

– Huonossa koulussa ei välttämättä kymmenessäkään tunnissa opi juuri mitään, Levänen kertoo.

Suomen Moottoripyöräkouluttajat valitsi Vuoden moottoripyöräkouluttajan nyt 24. kerran. Kuluvana vuonna 31 vuotta täyttävän yhdistyksen tarkoituksena on kehittää ja ylläpitää MP-kouluttajien ammattitaitoa.  SMOKin jäsenet ovat tyypillisesti liikenneopettajia tai muuten aktiivisesti moottoripyöräkoulutuksen kanssa työskenteleviä. Jäsenvaatimuksena on suoritettu moottoripyöräkouluttajakurssi. SMOK mittaa kouluttajien ammattitaitoa moniosaisilla kouluttajatesteillä. Testit läpäisseet ovat oikeutettuja käyttämään auktorisoidun kouluttajan tunnusta, violettia moottoripyörälogolla varustettua SMOK-merkkiä. Yhdistyksen reilusta sadasta jäsenestä 51 on auktorisoituja kouluttajia.

Teksti ja kuva: SMOK ry

Uusin numero