– Mielestäni kuljettajan uralla on neljä virstanpylvästä ylitse muiden: ensimmäinen kilpailu, ensimmäinen voitto, ensimmäinen maailmanmestaruus ja viimeisenä päivä, jolloin hän lopettaa uransa. Minun osaltani tämä päivä on nyt koittanut.
Valencian GP:n alla Jorge Lorenzo järjesti tiedotustilaisuuden, jonka alussa viisinkertainen maailmanmestari lausui yllä lukevat sanat.
– Tällä tasolla kilpaileminen vaatii erittäin korkeaa sisäistä motivaatiota, ja tämän vuoksi yhdeksän upean Yamahalla viettämäni vuoden jälkeen totesin tarvitsevani muutosta. Ducatilla sain uutta motivaatiota, ja vaikka tulokset olivat huonoja, onnistuin lopulta voittamaan Mugellossa, Ducati-fanien silmien alla. Sen jälkeen vaihto Hondalle tarjosi vastaavan tunteen – virallisessa HRC:n tehdastiimissä ajaminen on kaikkien kuljettajien unelmien täyttymys. Valitettavasti kauteni oli loukkaantumisten värittämä, enkä voinut ajaa normaalissa fyysisessä kunnossa. Jatkoin silti taistelua, ja uskoin, että jossain vaiheessa palaset loksahtaisivat paikalleen. Juuri, kun tunnelin päässä alkoi näkyä valoa, kaaduin pahasti Montmelossa ja perään Assenissa. Silloin ajattelin, ”Mitä helvettiä minä teen täällä? Onko tämä todella sen arvoista?” Rakastan tätä lajia, rakastan ajamista, mutta ennen kaikkea rakastan voittamista. Tajusin, että jos en voi taistella mestaruudesta, tai edes voitoista, en tässä vaiheessa uraani löydä motivaatiota jatkamiseen. Olen pahoillani Hondan puolesta, mutta uskon, että tämä on paras ratkaisu sekä minulle että tiimille. Jorge Lorenzo ja Honda eivät voi olla mukana vain taistellakseen muutamista pisteistä, Lorenzo perusteli päätöstään.
Lorenzon hienoa uraa kunnioittaakseen Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta ilmoitti, että Lorenzo lisätään legendana MotoGP:n Hall of Fameen vuoden 2020 Jerezin GP:n yhteydessä. Lorenzo vitti 250-kuutioisten maailmanmestaruuden vuosina 2006 ja 2007 ja kuninkuusluokassa kausi päättyi Lorenzon mestaruureen vuosina 2010, 2012 ja 2015. 18-vuotisen GP-uransa aikana Lorenzo on ajanut ennen Valenciaa 296 kilpailua, joista saavutuksena on 68 voittoa ja 152 palkintokorokesijoitusta.
Lorenzon lopetus jättää yllättäen Hondalle yhden avoimen kuljettajan paikan. Voikin hyvin kysyä, tekikö Johann Zarco vuoden peliliikkeen kieltäydyttyään Yamahan testikuskin paikasta KTM:ltä lähdön jälkeen.