Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Kiinnostaako ratamoottoripyörä, joka pesee mennen, tullen ja palatessa MotoGP-pyörän tehopaino-suhteen? Crighton CR700W tekee sen, hinta noin 100 000 euroa.
Brian Crighton palkattiin 1980-luvun alkupuolella Nortonille ja 1985 hänet nimitettiin tuotekehitysinsinööriksi. Crighton innostui erityisesti Nortonin wankel-moottorista, kehitti sen tekniikkaa ja pian huomattiin sen olevan niin kilpailukykyinen, että Norton lähti mukaan kilpailutoimintaan. Menestystä tuli mestaruuksia myöten, jopa niin paljon, että kateellisten kilpailijoiden aloitteesta wankel-moottorit kiellettiin moottoripyörien kilpasarjoissa.
Vuodesta 2009 Brian Crighton on työskennellyt ilmailumoottoreiden – ei niin yllättäen wankel-sellaisten – parissa Rotron Power Ltd:ssä. Samalla hän on kehitellyt kilpailukiellon jälkeen paitsioon jäänyttä lempilastaan, wankel-moottorista ratamoottoripyörää. Ja nyt on valmista, sillä Crighton Motorcycle on esitellyt täysin uuden Crighton CR700W -ratapyörän, jonka 690-kuutioinen wankelmoottori tuottaa 220 hevosvoimaa ja pyörän kuivapaino on vain 129.5 kiloa. Yhtä kiloa kohden on siis 1,68 hevosvoimaa, ja litrateho on 319 hevosvoimaa.
Alumiinirunko, em. wankel-moottori, asiakkaan valinnan mukaan Öhlinsin tai Bitubon jousitus, Brembon huippujarrut ja Dymagin hiilikuituvanteet. Kevyen pyörän ajo-ominaisuuksilla on ainakin hyvät edellytykset olla kunnossa. Vain yksi – tai kaksi – asiaa CR700W:stä puuttuu. Yksi: sillä ei ole kilpailuluokitusta, joten sillä ei voi kilpailla. Kaksi: se ei ole katulaillinen, joten jäljelle jää vain hauskanpito ratapäivillä. Ja sekin vain 25 nopeimmalle, jotka latovat Crightonin kouraan 85 000 puntaa, eli melko tarkalleen 100 000 euroa.
Lisää Crighton CR700W:stä:
Briteistä tulee muitakin eksoottisia sporttipyöriä: