Jos ei halua tehoa kasvattaakseen suurentaa sylinterin kokoa, niin yksi vaihtoehto on lisätä sylinterien määrää. Vaikkapa kymmenkertaiseksi.
Pelle Pelottomalle on löytynyt todellinen vastine arkielämästä. Tämä keksijä tulee Tsekistä ja tuntee nimen Marek Foltis. Hänen 2,5 vuoden harrastuksena tekemänsä moottoripyörä on melkoinen taidonnäyte: kymmenen Jawan 50-kuutioista kaksitahtimoottoria yhdistetty tähtimoottoriksi.
Lähtökohtana projektissa oli 50-kuutioinen Jawa-mopo vuodelta 1953. Foltisin tavoitteena oli luoda oma moottorikonstruktio, jotain jota ei ikinä ennen ole käytetty missään ajoneuvossa. Ja toisena kantavana ideana oli tehdä niin monisylinterinen moottori kuin mahdollista. Kaksi viiden sylinterin tähtimoottoria toisiinsa yhdistettynä ja vielä ryyditettynä viidellä kompressorilla todellakin on yhdistelmä, jota tuskin kukaan on aiemmin toteuttanut. Foltisin mukaan tähtimoottori on tilankäytön kannalta järkevin silloin, kun sylinterien määrä kasvaa näinkin suureksi. Ja kun tähtimoottori vielä jaetaan kahteen viiden sylinterin yksikköön, niin moottorin kokoa voi sanoa jopa kompaktiksi. Toisaalta Foltis myöntää, että yhtään enempää sylintereitä olisi enää mahtunut alkuperäiseen Jawan runkoon. Hän pyöritteli mielessään kymmenen sylinterin ohella myös kahdeksan- ja kaksitoistasylinterisiä vaihtoehtoja, mutta totesi että kymmenen on maksimimäärä, joka mahtuu Jawan runkoon niin ettei sitä tarvitse alkaa leikellä ja muokata liikaa.
Bistellaksi nimetyn pyörän iskutilavuus on siis 10 x 50 kuutiosenttimetriä eli 500cc. Foltisin mukaan siitä voi katulaillisena ottaa tehoa 12 hevosvoimaa, sillä tsekin lainsäädännön mukaan esimerkiksi alkuperäisten rumpujarrujen vaihtaminen tehokkaampiin levyjarruihin ei ole sallittua. Foltisin mukaan pyörä toimii kuitenkin hyvin selvästi korkeammalla 60 hevosvoiman teholla, joka saadaan 6500 kierroksella. Laskennallisesti moottorista saadaan 120 hevosvoimaa 10 000 kierroksella, mutta sitä Foltis ei ole käyttänyt, sillä rakennus- ja testausvaiheessa hän joutui kantapään kautta kokemaan moottorikonstruktion haasteellisuuden ja moottorivaurioiden seurauksena rakensi moottorin viidesti uudelleen. Mainitulla maksimiteholla kompressorien pyörimisnopeus on 40 000 kierrosta minuutissa ja ahtopaine 1,6 baria. Nelilovisella semiautomaattilaatikolla varustettuna pyörän laskennallinen huippunopeus on 220 kilometriä tunnnissa. Katulaillisesti huippunopeus saa olla 100 kilometriä tunnissa, joka saavutetaan jo alhaisimmalla 12 hevosvoiman tehovaihtoehdolla. Pyörän painoksi Foltis kertoo 155 kiloa.
Bistellassa on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon Jawan vakio-osia, esimerkiksi männät, vaihteiston kuoret ja kytkimen rakenne ovat hyvin lähellä vakiota. Kestävyyden parantamiseksi esimerkiksi männät ja palotilat ovat saaneet keraamisen pinnoitteen. Pakoputkisto on ymmärrettävistä syistä täysin omaa valmistetta ja pelkästään sen tekeminen oli kuukauden ”leikkaa ja liimaa” -projekti. Viimeistä lakkakerrosta lukuunottamatta myös maalaus on Foltisin omaa käsialaa. Aluksi Foltis kokeili Bistellassa viiden kaasuttimen järjestelmää, mutta niiden säätöihin saaminen osoittautui liian hankalaksi. Siksi hän lopulta päätyi yhden kaasuttimen ratkaisuun.
Marek Foltis on jo pannut Bistellan kiertoon, sillä pyörä myytiin huutokaupassa ja hinta kohosi 37 000 euroon. Ai mikäkö Foltis on ammatiltaan? Leipätyönään hän on insinöörinä kierrätyslaitoksella, mikä selittänee sekä mieltymyksen vanhan Jawan uudelleenrakentamiseen että sen myymiseen eteenpäin huutokaupassa.
Kuvat: Marek Foltis