Hondan päivitetyn VFR 800 X Crossrunnerin sydän, moottorin, onpäivitetty entistä vahvemmaksi. 782-kuutioinen, VTEC-V4 tuottaa 106 hevosvoimaa ja 75 Newtonmetriä. Matalilla käyntinopeuksilla VTEC-järjestelmä käyttää vain toisia neliventtiilikannen venttiilipareista, ja kierrosten noustessa kaikki venttiilit astuvat mukaan peliin. Järjestelmä oli tuttu jo vanhasta mallista, mutta sen toimintaa on muokattu.
Joustomatkat ovat kasvaneet huomattavasti, keulan 43-millinen teleskooppi joustaa 145 milliä, eli 25 milliä entistä pidempään ja takapään Pro-Link tarjoaa 28 milliä kasvaneen joustomatkan, joka on nyt 148 milliä. Myös maavara on kasvanut, sitä on uudessa mallissa 165 milliä.
Mallin varusteet ovat hyvät. Turvallisuusvarusteiden listalta löytyy kaksiportainen HSTC-luistonesto, ABS ja LED-valot ja mukavuutta parantavat kahvanlämmittimet, itsepalautuvat vilkut ja korkeussäädettävä satula. Myös lisävarustelista on kattava, tehdasvarusteena saa esimerkiksi laukkusarjan tai quick shifterin.