Imatranajoihin valmistautuvilla suomalaiskuskeilla oli hymyt herkässä ja kielenkannat lauloivat perjantaina Imatranajon aattona.
Imatran IRRC-osakilpailuviikonloppu pyörähtää itse ajojen osalta käyntiin lauantaina. Kilpailijat ovat jo kalustoineen varikolla ja nopealla varikkokierroksella perjantaina iltapäivällä vastaan tuli useampikin suomalaissuosikki, joilta tietysti kyselimme viime hetken kuulumisia.
-Kyllä siitä aika hyvin tuli voimaa, 210 hevosvoimaa takarenkaalta, myhäilee Superbike-luokan suosikki Erno Kostamo Imatranajoa varten rakentamastaan BMW Superbiken uudesta moottorista.
Mansaaren TT:stä kotiutunut Kostamo jatkaa, että toivottavasti uudessa moottorissa pysyvät rojut sisällä ja meno maittaa sunnuntaihin asti. ”On meillä pari varakonetta, toivottavasti ei tarvii niihin turvautua”.
Pauli Pekkanen luottaa Supersporteissa ja Open 600 -luokassa Triumphin moottoriin.
-Viime vuonna tuli yksi voitto ja toinen jäi moottoririkon takia muutaman sadan metrin ja kaksi mutkaa vajaaksi. Toivottavasti tänä vuonna päästään kaikissa kilpailulähdöissä ehjänä maaliin asti. Ei kai se tavoite voi muuta olla kuin voitto, sanoo Pekkanen.
Magnus Collin kilpailee Kostamon tavoin Superbike-luokassa BMW:llä, ja Kostamon teholukemat kuultuaan Mankka toteaa, että ”on meidän koneessa aivan riittävästi voimaa mulle”. Varikkoteltta oli jo pystyssä ja pyörät teltassa valmiina, kuskikin viittä vaille valmiina lauantaita varten.
-Hiukan taisi saunalautta keikuttaa eilen, mutta muuten ollaan täysissä voimissa, naureskelee Collin.
Eemeli Lahti kuuluttaa kovaan ääneen varikolla, että ”aika räväkän otsikon on mediat mun tavoitteesta tehneet”, ja nauraa tuttuun tapaansa perään. Viikolla uutisoitiin, että ensimmäiseen katuratakisaansa valmistautuva Lahti paalutti haluavansa olla nopein suomalaiskuski viimeistään sunnuntaina.
-Ihan sama tuleeko menestystä Supersporteissa vai Superbikessa, kaikki mahdollinen menestys otetaan mielellään vastaan. Ja tottakai se iso luokka on se arvostetuin, jossa jokainen haluaisi menestyä.
Supersport-luokassa Lahti kilpailee pyörällä, johon circuit racingin SM-osakilpailujen stock-moottorin sijaan on vaihdettu Supersport-luokan tehokkaampi kone.
-Ihan ei välttämättä olla pahimpien kilpakumppanien tasolla tehoissa, mutta olen ollut jo monta päivää syömättä, eli tasoitetaan tilannetta paremmalla tehopainosuhteella. Hickman painaa varmaan 90 kiloa, eli se on jo menettänyt pelin!