Hondan huhutaan tuovan markkinoille selvästi nykyistä pienemmän Africa Twinin, joka kilpailisi samassa koko- ja hintaluokassa Yamahan suositun Ténéré 700:n kanssa.
Hondan 1000-kuutioinen Africa Twin oli moottoriteholtaan 70 kilowattia, eli juuri se maksimiteho, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan sallimaan 35 kilowatin maksimitehoon. Africa Twin oli kuitenkin A2-luokkaan sekä kallis että turhan isokokoinen vaihtoehto. Kun Africa Twinin moottori kasvatettiin 1100-kuutioiseksi ja huipputehokin kasvoi samalla 75 kilowattiin, ovat huhut uudesta pienemmästä Africa Twinistä sen jälkeen kasvaneet koko ajan.
Toinen syy huhuihin on se, että Hondalla on tällä hetkellä melkoisen suuri aukko mallistossaan CRF1100 Africa Twinin ja pienempien, vieläkin selvästi offroad-painotteisten CRF250/450 -mallien välillä. Toisaalta kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustettu CB500X taas on selvästi ominaisuuksiltaan katupainotteisempi eikä nelisylinteriseen CB650-mallistoon kuulu lainkaan seikkailupyörähenkistä vaihtoehtoa. Ratkaisuksi ollaankin kaavailemassa NC750X-malliin perustuvaa uutuutta, jonka moottori kasvatettaisiin 790-kuutioiseksi.
Muilla merkeillä on keskikoon seikkailupyöräluokkaan tarjolla mm. BMW F850GS, KTM 790 Adventure ja Triumph 900 Tiger. Ne ovat teholtaan, varustukseltaan ja hinnaltaan lähellä Hondan 1100 Africa Twiniä, joten Honda tähtää uutuudella ennemminkin haastamaan Yamahan viime kaudeksi lanseeraamaa ja hyvin menestynyttä Ténéré 700 -mallia. Siten moottoriteho tulisi olemaan lähempänä Yamahan 73 hevosvoimaa kuin edellä mainittujen kilpailijoiden 95 hevosvoiman lukemaa. Kilpailjoista poiketen tarjolla olisi myös DCT-kaksoiskytkimellä varustettu vaihtoehto.
Huhujen mukaan Hondan CRF800 Africa Twin esiteltäisiin jo tämän vuoden marraskuussa Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä.