Honda esitteli Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä odotetusti täysin uuden Transalpin, jonka moottori on sama kuin äskettäin esitellyssä uudessa Hornetissa.
Alkuperäinen Honda Transalp julkaistiin vuonna 1986 ja siitä tuli välittömästi yksi JHondan kaikkien aikojen ikonisimmista malleista. Vielä tänäkin päivänä tuhannet tyytyväiset Transalp-omistajat käyttävät pyöriään päivittäin. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, on tullut aika herättää legenda uudelleen henkiin. Täysin uusi Honda XL750 Transalp päivittää monikäyttö-endurokokemuksen 2000-luvulle tarjoten keskikokoisten adventurepyörien kasvavaan segmenttiin vaihtoehdon, jolla on kuljettajalleen vain yksi kysymys: ”miten kauas tahdot ajaa?”
Moottorina on vähän aikaa sitten esitellystä Hornetista tuttu 755-kuutioinen rivikakkonen Unicam-järjestelmällä. Teholukema on sama 92 hevosvoimaa kuin Hornetissa, ja se saavutetaan 9 500 kierroksella. Vääntölukema on 75 Nm / 7 250 r/min. Luistokytkin ja patentoitu Vortex Air Flow -imuilmajärjestelmä kuuluvat varustukseen ja kulutukseksi kerrotaan 4,5 litraa sadalla.
Ennalta säädettyjä ajo-ohjelmia on neljä; Rain, Standard, Sport ja Gravel (sora) sekä viidentenä User, jossa kuljettaja voi itse muokata moottorin luonnetta ja ajoavustimien herkkyyttä omien mieltymystensä ja ajo-olosuhteiden mukaisiksi. Kaasuvasteessa on neliportainen säätömahdollisuus, moottorijarrutuksessa kolme valittavaa tasoa ja sutimiseneston viiden eri tason lisäksi järjestelmä voidaan myös kytkeä pois käytöstä. Sutimisenestoon on integroitu samalla keulimisenesto. ABS on kytkettävissä takapyörältä pois.
Katteiden muotoilun luvataan antavan kuljettajalle hyvä suoja tuulelta ja sateelta. Ajoasento on suunniteltu pystyksi ja rennoksi. Istuinkorkeutta on 850 milliä ja mittaristona on viiden tuuman TFT-värinäyttö, jossa on älypuhelinliitettävyys. Suuntavilkut kytkeytyvät automaattisesti pois, led-valaistuksen ohella varustukseen kuuluu hätäjarrutusvalot ja tavarateline on vakiovaruste.
Rungon vääntöjäykkyys on suunniteltu niin, että ajokokemuksesta tulisi tarkka ja sporttinen. Rungon paino on 18,3 kiloa. Showan SFF-BF-etujousitus ja Honda Pro-Link -takajousitus tasoittavat menoa vaihtelevilla alustoilla. Sekä etu- että takajousituksessa on säädettävä jousen esijännitys. Tankattuna painoksi kerrotaan 208 kg.
Lisävarustevalikoima on laaja. Helpoiten varustelu käy valmiiksi kootuilla paketeilla, joita on peräti viisi:
Urban Pack
50L takalaukku, laukun alumiinipaneeli, kiinnikepohja, matkustajan selkänoja laukkuun, takalaukun sisäkassi, korkeampi tuulisuoja ja keskiseisonta tuki.
Touring Pack
Sivulaukut (oikea 26L / vasen 33L), alumiinipanelit laukkuihin, laukkujen kiinnikkeet, sisäkassit ja lämpökahvat.
Adventure Pack
Kaatumaraudat, LED sumuvalot, moottorin suojaraudat ja jäähdyttäjän suojaverkko.
Rally Pack
Quickshifter, moottorin suojaraudat, pohjapanssari, rally-jalkatapit ja käsisuojat.
Comfort Pack
3L tankkilaukku, korkeampi tuulisuoja, tuulenohjaimet, matkustajan comfort -jalkatapit ja virran ulosottopistoke.
Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 755cc
Poraus x isku: 87 x 63,5 mm
Puristussuhde: 11,0:1
Teho: 92 hv (67,5 kW) / 9 500 r/min
Vääntö: 75 Nm / 7 250 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen kytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1560 mm
Istuinkorkeus: 850 mm
Caster/jättö: 27 ast / 111 mm
Maavara 210 mm
Joustomatkat: 200/190 mm
Rengaskoot: 90/90-21; 150/70-18
Tankin tilavuus: 16,9 litraa
Paino tankattuna: 208 kg
Värejä on kolme:
Mat ballistic black metallic NHA86
Mat Iridium grey metallic NHC64
Ross white NH196
Honda XL750 Transalp kokonaishinta on 15.990€.
Asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa 2023.