Honda Rebel 1100 -mallisto kasvaa etukatteella ja kovilla sivulaukuilla varustetulla Touring-mallilla kaudella 2023.
Puhdasverisellä Bobber-tyylisuunnan muotoilullaan uudella Rebel 1100 Touringilla on kaksi erilaista persoonaa; yhtäältä rento cruiseri ja samaan aikaan hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu matkapyörä. Muiden Rebel-mallien tavoin uutuuden muotokieli on raaka ja yksinkertainen. Suunnittelusta on vastannut Honda USA.
Pitkä ja matala runko yhdessä etukatteen ja sivulaukkujen kanssa muodostaa ehjän kokonaisuuden. Lokasuojat ovat aitoa terästä. Matalalle sijoitettu pyöreä etuvalo on muotoilultaan klassinen, mutta valaisee peräti neljän led-polttimon voimin. Kirkkaat led-vilkut ja takavalon kirkas lasi painottavat Rebelin uusvanhaa muotokieltä. Satulan luvataan olevan riittävän mukava pitkillekin matkoille. Matkustajan satula on helposti irrotettavissa, jos ajetaan ilman kyytiläistä. Virtalukosta avattavan satulan alla on kolmen litran säilytystila ja USB-latauspistoke. 120-millinen lcd-mittaristo on helppolukuinen ja sitä ohjataan vasemmassa kahvayksikössä sijaitsevilla napeilla. Tarjolle tulee sekä perinteisellä vaihteistolla että kaksoiskytkinvaihteistolla (DCT) varustetut mallit, joissa molemmissa on vakionopeussäädin vakiovarusteena.
Rebel 1100:n moottori perustuu Africa Twinin moottoriin, mutta useita osakokonaisuuksia on muokattu sopimaan custom-pyörän henkeen ja vaatimuksiin. 87 hevosvoiman huipputeho saavutetaan 7000 kierroksella ja 98 newtonmetrin vääntö jo alhaisella 4750 kierroksella. Vauhtipyörä on peräti 32 prosenttia Africa Twinin vastaavaa raskaampi tarjoten lineaarisen ja vahvan alaväännön. Moottorin kompakti koko mahdollistaa sen asentamisen erittäin alas runkoon, mikä mahdollistaa matalan painopisteen ja istuinkorkeuden. Pakoputkisto on täysin uusi ja matalilla kierroksilla pakoääni on pulssimaisen möreä. Elektroniikkapuolelta löytyy keulimisenesto, 3-asentoinen luistonesto sekä neliasentoinen ajo-ohjelman valinta. Standard-asetuksella saadaan neutraali moottorijarrutus, kaasuvaste ja keulimisnesto. Rain-asetuksella kaasuvaste on rajoitettu, moottorijarrutuksen taso vähäinen ja keulimisenesto voimakkaimmillaan. Sport-asetus tarjoilee terävän kaasuvasteen, neutraalin moottorijarrun ja vähäisen keulimiseneston tason. User-asetus mahdollistaa kuljettajalle räätälöidä kaasuvaste ja ajoavustimet haluamallaan yhdistelmällä.
DCT-vaihteisto on ollut tarjolla Honda-moottoripyöriin jo 11 vuoden ajan. Tuona aikana DCT-vaihteisia Hondia on myyty Eurooopassa 140 000 kappaletta. Kompakti ja kevyt konstruktio antaa kuljettajalle mahdollisuuden täysin automatisoituun vaihtamiseen, ja napeista vaihdelaatikkoa voi ohjata myös manuaalisesti, riippumatta onko valittu asetus automaatilla (D) vai pelkästään manuaalinen (M). Kaikki vuonna 2023 Suomeen saapuvat Honda Rebel 1100 Touring -mallit on varustettu DCT-vaihteistolla. DCT-vaihto-ohjelmat ovat yhteydessä valittuun ajo-ohjelmaan seuraavasti: Standard, neutraali vaihto-ohjelma; Rain, vaihtaa aikaisemmin isommalle ja tarjoaa erittäin rauhallisen vaihtorytmin; Sport; vaihtaa suuremmilla kierroksilla isommalle ja aikaisemmin pienemmälle pitäen moottorin kierroksia yllä.
Runko on valmistettu teräsputkesta ja runkogeometria suunniteltu suuntavakaaksi ja helposti hallittavaksi. Runkoputket ovat suurelta osin esillä antaen Rebelille sen tunnusomaisen ulkonäön. Takahaarukka on suunniteltu mahdollisimman jäykäksi, mutta samalla jätetty teollisen näköiseksi. Suuntavakaudestaan huolimatta Rebelin luvataan olevan samalla herkkä ja ”nakupyörämäinen” ohjattava. Istuinkorkeus on vain 700 milliä ja märkäpaino 223 kiloa. Kallistusvaraa on mataluudesta huolimatta 35 astetta. Etujousituksena on 43-millinen teleskooppi titaani-oksidi -päällystettyinä ja etupäässä on säädettävä esijännitys. Takana on kaksi lisäsäiliöllistä vaimenninta, joissa myös on säädettävä esijännitys. Etujarruina on peräti 330-milliset levyt yhdessä nelimäntäisten jarrusatuloiden kanssa.
Honda Rebel 1100 Touring DCT maksaa 19.980€ ja asiakastoimitukset alkavat helmikuussa 2023.
Moottori: kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, SOHC, 4 venttiiliä/sylinteri
Iskutilavuus: 1084cc
Poraus x isku: 92 x 81,5 mm
Puristussuhde: 10,1:1
Teho: 87 hv (64 kW) / 7 000 r/min
Vääntö: 98 Nm / 4750 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin (kaksoiskytkinrakenne), 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1520 mm
Istuinkorkeus: 700 mm
Tankin tilavuus: 13,6 litraa
Rengaskoot: 130/70B18; 180/65B16
Takuu: 4 vuotta
Hinta: 19 980 €