Hondan tavoitteena on esitellä yli 30 sähköpyörän mallisto vuoteen 2030 mennessä.
Honda on kertonut merkittävästä panostuksesta sähkömoottoripyöriin. Valmistaja on päivittänyt vuoden 2030 myyntitavoitettaan reilun vuoden takaisesta puolella miljoonalla, uusi tavoite on 4 miljoonaa pyörää. Tänä vuonna Honda on jo esitellyt esimerkiksi Kiinan markkinoille Cub e:n sekä Japanissa ja Euroopassa markkinoitavan EM1 e -sähköskootterin.
Niiden lisäksi Honda esittelee vuoden 2024 aikana uuden Japan Mobility Show 2023 -näyttelyssä esiteltyyn SC e -konseptiin perustuvan mallin globaalisti. Vuonna 2025 se saa seurakseen lisää hauskaksi kuvattuja sähkömalleja sekä pistokehybridin. Sähköä tullaan näkemään sportti-, naku- ja adventure-luokissa, lasten minipyörissä sekä motocross- ja enduropyörissä. Valmistajan tavoitteena on esitellä yli 30 sähköpyörän mallisto vuoteen 2030 mennessä.
Vuonna 2026 esiteltävissä malleissa nähdään telematiikkaohjauslaite (TCU) sekä uudenlaisia langattomia yhdistämismahdollisuuksia. Niiden avulla ajoneuvoista kerättäviä käyttötietoja tullaan käyttämään asiakkaiden tarpeiden parempaan ymmärtämiseen.
Akkujen osalta Honda on kehittänyt tällä hetkellä käytössä olevien litiumioniakkujen rinnalle litium-ferro-fosfaattiakkuja (LFP), jotka se aikoo esitellä vuonna 2025. Hintaluokaltaan ja teholtaan erilaisten akkujen avulla Honda pyrkii tarjoamaan laajempaa käyttöaluetta ja suurempaa tuotevalikoimaa.
Vuoden 2030 tavoite on lisäksi pienentää sähköpyörien valmistuskustannuksia 50 % nykyiseen verrattuna sekä esitellä vaihdettavat akut. Tähän Honda pyrkii optimoimalla akkukennoja, lisäämällä mallien moduulirakenteen käyttöä ja siirtämällä valmistusta erityisesti sähköpyörille tarkoitettuihin tehtaisiin.
Sähköistyksen vaatimat investoinnit ovat 100 miljardia jeniä (640 miljoonaa euroa) vuosien 2021 ja 2025 välillä ja seuraavalla 5-vuotisjaksolla 400 miljardia (2,56 miljardia euroa).