MP Maailman vuosi 2019 polkaistaan käyntiin aloittamalla 125-kuutioisen Honda Monkeyn viritysprojekti.
Honda Monkey 125 on vakionakin hauska ajopeli, joskin hieman alitehoinen jopa 15 hevosvoiman maksimitehon sallivaan A1-korttiluokkaan. Ilmajäähdytys ja sylinterikannen kaksiventtiilirakenne eivät tähtää suurimpaan mahdolliseen huipputehoon, mutta suorituskykyä on mahdollisuus parantaa pienillä tai vähän isommilla muutoksilla.
MP Maailman projektipyörää on tarkoitus aluksi muokata ”Stage 1” -muutoksilla, jolloin iskutilavuus pidetään vakiona ja budjetti kurissa. Kuten polttomoottorissa käytännössä aina, lisätehoa saadaan kunhan moottoriin onnistutaan syöttämään lisää polttoainetta ja ilmaa. Käytännössä se tarkoittaa muutoksia sylinterikannen imu- ja pakokanaviin, nokka-akseliin sekä pakoputkistoon. Kun tähän vielä lisätään parannukset polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja korkeampi puristussuhde, niin muutos alkuperäiseen pitäisi olla huomattava. Ja siis maltillisilla kustannuksilla.
Monkeyn moottoriin on tarjolla runsaasti viritysosia, sillä onhan samaa moottoria käytetty mm. Hondan MSX/Grom -malleissa, jotka erityisesti Aasiassa ovat markkinoiden tuunatuimpia moottoripyörämalleja. Osia tarjoavat esimerkiksi Takegawa, Kitaco, Yuminashi ja Yoshimura. Viritysmännissä on yleisesti mainittu uusi puristussuhde, mutta virinokkien kohdalla tilanne on huonompi. Nostoa tai asteita ei yleisesti ilmoiteta, mikä vaikeuttaa nokka-akselin valintaa. Pakoputken kohdalla valittavana on joko valmis viriputki tai alkuperäisen putkiston muokkaaminen. Ruiskurungon kohdalla on samat vaihtoehdot ja lopullinen valinta tehdään vasta sen jälkeen kun alkuperäinen on avattu ja tutkittu mahdollisuudet muokata sitä.
Monkey viedään ennen muutostöitä tehopenkkiin ja mittaamme minkälaisen tehon se todellisuudessa tuottaa, jotta voimme myöhemmin verrata viritysten tuomia muutoksia alkuperäiseen. MP Maailman seuraavassa painetussa lehdessä kerromme millaisiin viriosiin päädymme ja mitä niiden hankkiminen kustantaa. Olemme saaneet projektiin mukaan myös kovan luokan ammattilaisen ja hänetkin esitellään seuraavassa painetun lehden numerossa.
Honda Monkey 125
Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, SOHC, ilmajäähdytys
Iskutilavuus: 124 cc
Poraus x isku: 52,4 x 57,9 mm
Puristussuhde: 9,3:1
Teho: 9,3 hv / 7000 r/min
Vääntö: 11 Nm / 5250 r/min