Honda laajentaa mallistoaan CL500 Scramblerilla, jonka moottori on tuttu CB500 ja Rebel 500 -malleista.
Inspiraatiota Hondan suunnitteluryhmä on tällä kertaa hakenut 1960- ja 1970-luvun alkuperäisistä CL-Hondista. Myös Rebel 500:n hurja suosio on epäilemättä ollut syynä siihen, että saman tekniikan ympärille on haluttu suunnitella eri tyylisuuntaa edustava pyörä. Teräsputkirunkoon on ruuvattu kiinni sopivasti A2-teholuokkaan mahtuva rivikakkonen, ja rengaskoot on valittu street scrambler -henkeen sopiviksi; edessä 19 tuumaa ja takana 17 tuumaa. Lopputuloksen on yhdistelmä helppoa käytettävyyttä ja kohtuuhintaisuutta yhdistettynä yksilölliseen ulkonäköön.
Hondan mukaan uutuus sopii yhtä hyvin kaupungin vilinään kuin kevyeeseen maastoajoon. Muodoiltaan pyöristetty polttoainetankki polvisuojineen, ylös nostettu äänenvaimennin rei’itettyine lämpösuojineen ja etuteleskooppien haitarikumisuojat luovat retrohenkeä, kun taas led-ajovalot ja lcd-mittaristo maustavat lopputulosta nykypäivän tekniikalla.
CL500 Scramblerin projektinjohtaja Hiroshi Furusen mukaan CL500 sopii motoristille, joka todella haluaa erottua joukosta. Hän nostaa esiin erityisesti nuoren sukupolven tyylitietoiset edustajat, joille se sopii rentoon päivittäiseen työmatka-ajoon, mutta yhtä hyvin viikonlopun ajoretkille tai jopa kevyeen maastoajoon. Myös CL500:n muokattavuus laajalla alkuperäisten Honda-tarvikeosien avulla on tärkeä osa, kun halutaan korostaa pyörän persoonallisuutta, käytännöllisyyttä ja tyyliä.
471-kuutioisen moottorin teho on 46,6 hevosvoimaa ja vääntöä se tuottaa 43,4 newtonmetriä. Rinnakkaismalleihin verrattuna välitys on muutettu tiheämmäksi, eli sopimaan paremmin Scramblerin käyttöalueelle. Vaihteita on kuusi ja yhdistelmäluistokytkin tarjoilee sekä kevyen kahvatuntuman että vähentää takarenkaan luistotaipumusta moottorijarrutuksissa ja pienemmälle vaihteelle vaihtotilanteissa.
Etuteleskooppi on 41-millinen ja joustomatkaksi ilmoitetaan 150 milliä. Takana joustomatkaa on 145 milliä ja esijännityksessä viisiportainen säätö. Istuinkorkeus on maltillinen 790 milliä ja maavara 155 milliä.
Mittaristona on pyöreä 100 millin lcd-näyttö. Hätäjarrutuksessa aktivoituu ESS-järjestelmä (Emergency Stop Signal), eli takavilkut toimivat tällöin hätävilkkuina.
Valmistaja ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi vain 3,6 litraa sadalla, jolloin 12 litran tankillinen riittää noin 330 kilometrin matkalle.
Tarjolla on neljä valmista lisävarustepakettia: Adventure Pack, Travel Pack ja Style Pack.
Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 471cc
Poraus x isku: 67 x 66,8 mm
Puristussuhde: 10,7:1
Teho: 46,6 hv / 8 500 r/min
Vääntö: 43,4 Nm / 6 250 r/min
Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta ketjuveto
Akseliväli 1485 mm
Istuinkorkeus: 790 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Paino tankattuna: 192 kg
Rengaskoot: 110/80R19 ja 150/70R17
Hinta: 9790 €
Takuu: 4 vuotta