Lähes identtiset speksit ja hinnoissakin vain 90 euron ero. Kumman valitsisit?
MP20-messuilla on hyvä tilaisuus verrata kauden 2020 uutuusmalleja keskenään. Hondan Fireblade uudistui täysin kaudelle 2020 ja Ducati Panigale V4 puolestaan koki pienempiä uudistuksia. Honda CBR1000RR-R Fireblade ja Ducati Panigale V4 ovat teknisiä tietoja verrattaessa yllättävänkin lähellä toisiaan. Vai mitä sanot seuraavasta?
Yhteistä. Sylinterihalkaisija on molemmissa 81 millimetriä. Eikä sattumalta, vaan se on maksimilukema joka sallitaan MotoGP-moottoreissa. Kilpailukäytössä hankittua kokemusta hyödynnetään suoraan molempien moottoreissa. Isompi sylinterin halkaisija merkitsee lyhyempää iskua, mikä taas mahdollistaa suuremman kierrosluvun ja suuremman tehon. Showa Big Piston -USD-teleskooppi löytyy molempien keulalta. Halkaisijaltaan 330-milliset etujarrulevyt eivät ole katukäyttöön tarkoitetuissa tuotantopyörissä kovin yleiset, mutta näistä molemmista löytyy sellaiset. Akseliväliä on molemmissa pidennetty selvästi Superbike-luokan perinteisestä 1400-1410 millistä. Hondan akseliväliksi ilmoitetaan 1455 milliä ja Ducatille 1469 milliä. Etupään caster-kulmassa on vain puolen asteen ero, Hondassa 24 astetta ja Ducatissa 24,5 astetta. Istuinkorkeudeksi Honda ilmoittaa 830 milliä ja Ducatin vastaava lukema on lähteestä riippuen 830-835 milliä. Molemmissa on 200-millinen takarengas. Jos näiden mallien speksit ja varusteet tuntuvat liian laimeilta, niin molemmista on olemassa myös rajummat versiot: Firebladesta SP-versio (37 790 €) ja Panigalesta V4S-malli (39 800 €).
Eroavaisuuksia. Honda luottaa rivinelosmoottoriin, kun taas Ducatin neljä sylinteriä ovat V-muodossa. Hondassa iskutilavuutta on perinteiset 1000 kuutiota, tai kuten Honda ilmoittaa, tarkka lukema on 999,9 kuutiosenttimetriä. Panigale V4:n katumalleissa on 1103-kuutioinen moottori, ja vain kisamallin tuotantoversio R:ssä on 1000-kuutioinen moottori. Kun Hondan maksimitehoksi ilmoitetaan 217 hevosvoimaa, niin Ducati ilmoittaa lukemakseen 214 hevosvoimaa. Näin siis siitä huolimatta, että Ducatissa on sekä suurempi iskutilavuus on korkeampi puristussuhde. Ducatissa ruttua on 14,0:1 ja Hondassa 13,0:1. Väännössä isompi Ducatin moottori vie voiton lukemin 124 vastaan 113 newtonmetriä. Minkä Ducati tehossa häviää, ottaa se takaisin alempana painona. Tankattuna Ducatille ilmoitetaan painoksi 198 kiloa ja Hondalle 201 kiloa. Etujarruissa Honda käyttää luottovalmistajansa Nissinin kaliibereja, kun taas Ducati luottaa Brembo Monobloc Stylema M4.30 -satuloihin. Tarkkaan ottaen takarenkaissakin on sen verran eroa, että Honda käyttää matalampaa 55-profiilia (200/55ZR17), kun Ducatin takarenkaan koko on 200/60ZR17.
Hinnat ovat yllättävän lähellä toisiaan. Hondan lukemaksi kerrotaan 31 890 euroa ja Ducatin saa 90 euroa edullisemmin hintaan 31 800 euroa. Kumman sinä valitsisit?