Kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Mietitäänpä vaikka Hondaa. Valmistaja esitteli 22 vuotta sitten radikaalin sporttipyörän, joka oli ennennäkemättömän kevyt, nopea, rohkea ja voimakas. Sen nimi oli CBR 900 RR Fireblade. Viimeiset kaksi vuosikymmentä ovat kuluttaneet pois suuren osan mallin terästä, ja vaikka nykyinen CBR on kaikin puolin edeltäjäänsä parempi, se ei enää tunnu edelläkävijältä. Malli on toisin sanoen menettänyt suuren osan niistä ominaisuuksista, joita sporttimotoristit kaikkialla maailmassa haluavat, tai ainakin uskovat haluavansa.
Honda päätti tehdä asialle jotain ja kehitti SP-mallin. Se on ratapäiväkuljettajille suunnattu Fireblade, joka on huomattavasti tavallista versiota seksikkäämpi.
SP on petollisesti edellisvuoden CBR 1000:n näköinen, mutta lukuisten Fireblade-omistajien haastattelujen pohjalta Honda on tehnyt uuteen versioon useita päivityksiä, joista vain osa on havaittavissa ensisilmäyksellä. Tärkeimpien päivitysten joukossa on Öhlinsin haarukka (NIX 30) ja saman valmistajan TTX 36 -takavaimennin. Etujarruina ovat Brembon erikoisvalmisteiset radiaalisatulat. Runkoa on muutettu joustavammaksi ja matkustajan jalkatapit on poistettu, koska takasatulaakaan ei enää ole.
Moottorin imu- ja pakokanavia on työstetty, ilmanottoa on päivitetty ja männät sekä kiertokanget on tasapainoitettu tarkemmin värähtelyjen vähentämiseksi.
SP:n ominaisuudet laitettiin koetukselle Qatarin Losaililla. Losail on uskomaton ja todella vaikea rata. Se on aivan tasainen ja jokaisen mutkan sisääntulo on samanlainen, joten jarrutusten referenssipisteiden löytäminen on haastavaa. Lisäksi rata on niin leveä, että vauhti tuntuu hitaalta. Kunnes edessä on mutka…
Olin Losaililla ensimmäistä kertaa, ja ensimmäinen 20 minuutin setti menikin opetteluun. Alkuun ei ollut aikaa keskittyä pyörään, mutta se ei myöskään ollut välttämätöntä. Ei sillä, että SP olisi laimea tai tylsä, vaan se tekee juuri sen minkä pitääkin, ilman turhaa ylipuhumista tai väittelyä. Luonne on tuttu tavallisesta Firebladesta, mutta fokus on siirtynyt radalla toimivasta katupyörästä täysiveriseen ratakilpuriin.
Ajoasento on leveiden ja matalien clip-onien sekä taakse siirrettyjen jalkatappien ansiosta hyökkäävä, mikä sopii erinomaisesti päivitetyn pyörän luonteeseen.
Suurin tekninen uutinen on uusi sähköinen ABS. Se on käytännössä brake-by-wire-järjestelmä, jossa ABS työstää jarruvivun liikkeet ennen niiden välittymistä jarrusatuloille. Järjestelmä on huomattavasti perinteisiä jarruja nopeampi ja yhdistelmätoiminto sopeutuu paremmin erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin. Holzhauer Racing Team on käyttänyt järjestelmää Saksan IDM-sarjan jokaisessa kisassa vuodesta 2010 lähtien, joten sitä on testattu huolella.
– SP:llä voi ajaa polvet maassa ja puristaa jarruvipua kahvaan saakka kaatumatta. Ei kuitenkaan kannata päästää jarruvivusta irti liian nopeasti. Jos haarukan paluuvaimennus on liian nopea, voi eturenkaan pito irrota, kertoo esittelyssä mukana ollut Ron Haslam.
Uusi, sähköinen ABS on erinomainen, jopa kaikkien aikojen paras järjestelmä, koska sen toiminta on huomaamatonta. Tuntuva ABS voi rata-ajossa häiritä keskittymistä. Toivon mukaan järjestelmä tulee lähitulevaisuudessa myös muihin malleihin.
Muutaman kierroksen jälkeen nahkapuku oli lämmennyt ja uuden Firebladen hienostunut moottorin käynti pistettiin koetukselle. Mallissa ei ole luistonestoa, mutta sitä ei edelleenkään tarvita. Voimaa on helppo annostella, mistä voi kiittää etenkin Hondan pitkäiskuisuuden mukanaan tuomaa aikaisin välittyvää vääntöä.
Honda Fireblade SP on erittäin asiallinen ja helppo pyörä, ja se kelpaa erinomaisesti vuonna 1998 Englannissa rakennetun 900 RR:n EVO-version seuraajaksi. Sekä ZX-10 R, Panigale, RSV 4 että S 1000 RR ovat Firebladeen nähden voimakkaampia, aggressiivisempia sekä elektroniikan osalta enemmän rahansa arvoisia, mutta SP on kuitenkin uskomattoman helppo kovaa ajettavaksi. Monet kuljettajat ajaisivatkin todennäköisesti nopeimmat kierroksensa millä tahansa radalla juuri Firebladella. Sama pätee muuten perusversioonkin, jota on päivitetty sekä moottorin, rungon että jarrujen osalta. Siitä puuttuu kuitenkin SP:n piste i:n päällä.
Teksti: Matt Hull Kuvat: Honda Europe