Hesketh Motorcycles on julkistamassa uuden moottoripyörämallin. Edellisestä, yli 1900-kuutioisen Hesketh 24 -mallin julkistuksesta onkin jo kahdeksan vuotta.
Hesketh on muuttamassa suuntaa moottoripyörämallinsa suhteen. Edellinen, yli 1900-kuutioinen Hesketh 24 on poistunut mallistosta, sillä siitä ei tehty enää Euro5-normit täyttävää versiota. Nyt tulossa on Hesketh Heresy, jonka moottorina on yksisylinterinen ja noin 450-kuutioinen moottori. Suunnanmuutoksella Hesketh tavoittelee suurempaa asiakasryhmää, jolla olisi varaa hankkia Hesketh.
Brittiläisen lordi Heskethin ensimmäisen moottoripyörämallin V1000:n prototyyppi julkistettiin vuonna 1980 ja tuotantoon malli saatiin pari vuotta myöhemmin. Pyörä ei täyttänyt kaikkia odotuksia, sillä se oli painava ja ilmajäähdytteisen V2-moottorin takasylinterin jäähdytyksen kanssa oli ongelmia. Valmistusmäärä jäikin vaatimattomaan 130 kappaleeseen. Siitä huolimatta se on Heskethin tähän asti myydyin malli.
Viimeisin Hesketh-malli on firman nykyisen omistajan Paul Sleemanin suunnittelema ja muotoilema Hesketh 24, jonka voimanlähteenä käytettiin S&S:n 1917-kuutioista V2-moottoria. Vuonna 2014 tuotantoon tullutta mallia valmistettiin vain 24 kappaleen rajoitettu erä. Viimeinen niitti Kaksnelosen arkkuun oli Euro5-päästönormit.
Nyt Hesketh on julkistanut ensimmäiset kuvat uudesta Hesketh Heresystä, josta on tulossa merkin historian selvästi edullisin malli. Moottorina on Honda XR400:n moottoriin pohjautuva, mutta 450-kuutioiseksi kasvatettu yksisylinterinen voimanlähde. Jousitusratkaisut ovat K-Techin käsialaa, runkona on käsintehty ristikkorakenteinen putkirunko ja etujarruina radiaalikiinnitteiset satulat.
Uutuusmallin hinnaksi brittien kotimarkkinoilla ennustetaan alle 15 000 puntaa (noin 17 500 euroa). Jos pyörä jossain vaiheessa saataisiin myös Suomen markkinoille, niin tähän pitäisi tietysti lisätä vielä suomalainen autovero. Vertailun vuoksi Hesketh 24:n hinta brittimarkkinoilla pyöri 35 000 punnan tienoilla. Tämän hetken tietojen mukaan Heresy julkistettaisiin syyskuun aikana. Heskethin huhutaan samaan aikaan jatkavan myös uude 200-hevosvoimaisen, ahdetun kolmisylinterisen mallin suunnittelua.