Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Harri Leskinen on ajanut viimeiset 50 vuotta Kawasakeilla ja ehtinyt ostaa 36 uutta Kawasakia siinä ajassa.
Kuopiolaisen Harri Leskisen käyntikortissa lukee ammattina ”moottoripyöräilijä”. 50 vuoden Kawasaki-uran jälkeen ei ole yllätys, että käyntikortin väreinä on Kawasakin mustan ja vihreän yhdistelmä. Sama väriteema jatkuu Leskisen tallilla, jossa tällä hetkellä majailee kymmenen Kawasakia eri aikakausilta. Uusin on kompressoriahdettu Z H2 ja toista ääripäätä edustavat Z1 eli legendaarinen ysisatanen sekä Z 400 vuodelta 1975, joka oli Leskisen ensimmäinen ”iso pyörä”.
Kymmenen pyörän joukosta löytyy myös GPZ 750 Turbo vuodelta 1984.
-Tämmönen(-kin) minulla oli silloin uutena. Oli ihan rivakka laite, sille kellotettiin varttimaililla 10,71 aika. Ja oon minä kokeillu, että 240 se ottaa helposti.
Ja kun tarkemmin muistellaan, niin sovitaan samalla että kokeilu on tapahtunut suljetulla alueella tai vaihtoehtoisesti vuonna 1984, jolloin rikos on jo vanhentunut.
Leskisen omistama yksilö on pitkälle entisöity.
-Turbo on laitettu ja kansi on laitettu. Maalattukin tää on aika pitkälle, vain yläkate oli niin hyvässä maalissa että se on vain kiilloteltu.
Äänenvaimentimetkin on rakennettu uudelleen, sillä vanhoissa pyörissä joita käytetään, ne lahoavat järjestään. Suorituskyky on siis edelleen kohdallaan, mutta entäpä miten Kawasaki-konkari vertaa Turbo-Kawan jarruja ja jousitusta nykypyöriin.
-Sanotaan että ne jarrut on pelkät hidastimet nykypyöriin verrattuna. Ihan koko kädellä pitää puristaa kahvaa. Etupäässä on 1980-luvun pyöristä antidive-järjestelmä, joka estää keulaa painumasta jarrutuksissa.
Osa Leskisen pyöristä on entisöity ja museokatsastettu, ja eri mallien tuntemus tulee esiin myös GPZ 750 Turbon kohdalla.
-Tuossa GPZ 1100:ssa on saman väriset vanteet kuin pyörä muutenkin. Tässä kuuluu olla vähän tummemmat. Vanteista on alkanut vähän väri kärsiä, joten ensi talvena maalaan vielä vanteet. Haluutko että otan avaimet ja lyödään käyntiin tämä?
No siihen ei ole kuin yksi oikea vastaus!
Lisää Harri Leskisestä ja Harrin Kawasakeista tarinaa Biken painetussa lehdessä ihan lähitulevaisuudessa.