Kawasakin kolmisylinteriset Mach 3 ja Mach 4 tekivät niin lähtemättömän vaikutuksen mopoikäiseen Harri Leskiseen, että pitkän linjan motoristin merkkinä on siitä lähtien ollut aina Kawasaki. Tänä keväänä Leskinen osti itselleen Seinäjoen Jokiniemi-Motorsista 60-vuotislahjaksi uuden GTR1400:n, joka on hänelle jo 35. uutena hankittu Kawasaki. Tuotannosta poistuva malli oli kortilla ja maahantuoja Sumeko onnistui hankkimaan kanta-asiakkaalleen Euroopan viimeisen vapaana olleen GTR:n. Matka -70 luvun alusta tähän päivään on pitänyt sisällään lähes koko Kawasakin malliston.
– Kun sain kortin vuonna -73, niin silloin ostin F6 Kawan. Armeijan jälkeen tuli kuuspuolikas ja -80 ostin Möhkö-Kawan…
Leskinen luettelee ulkomuistista järjestyksessä omistamansa Kawasakit, ja se luettelo on pitkä. Varmasti pidempi kuin kenelläkään muulla. Lähes jokaisen pyörän mukana tulee myös anekdootti. Yhdellä on käyty katsomassa Imatranajoja, toisella kuuden tunnin kisoja ja kolmannen poliisit huitoivat pois kun Leskinen liittyi sillä paraatin perään. Useammallakin pyörällä on tehty läheistä tuttavuutta asfaltin kanssa, muutama jopa mennyt lunastukseen sen takia.
Leskinen avaa valokuva-albuminsa, ja jatkaa uskomattomien Kawasaki-tarinoiden kertomista.
– Tässä kuvassa ollaan vuonna -75 isän autotallissa. Toi on Albert Järvinen, joka istuu tuossa mun Kawan päällä.
Välillä tarinoissa ajetaan kavereiden kanssa kilpaa huippunopeuksista varalaskupaikalla, välillä taas vedetään turvalleen moottoritien rampista niin että solisluu katkeaa. Tarinoissa on väriä kuin toisen Kawasaki-miehen – Artsi Nyqvistin – jutuissa. Eikä ihme, että näiden herrojen tiet ovatkin kohdanneet matkan varrella.
– Joo tapasin Artsin, kun kävin ostamassa häneltä kerran uuden Kawasakin…
Kunnon savolaisen tapaan kuopiolainen Leskinen jättää osan tarinoista hieman arvoitusten varaan. Artsilta Helsingistä ostettua Kawaa piti odottaa yön yli pääkaupunkiseudulla, ja se ilta ja yö vietettiin herra Nyqvistin pakulla ympäri pääkaupunkiseutua suhaten.
– No ei siinä paljon mitään sellaista sattunut, mistä vieläkään uskaltaisi puhua, naureskelee Leskinen.
Mutta se merkkiuskollisuus, eikö Harri Leskisellä ole ollut kertaakaan muun merkkistä pyörää. Savolaisuus unohtuu hetkeksi ja mies kertoo harharetkistään.
– Ennen ajokortti-ikää 60-luvun lopussa ajettiin Jawoilla. Ja kasikymppisellä Yamahalla jäin ekaa kertaa alaikäisenä kiinni ajokortitta ajosta, mutta älä siitä kirjoita mitään.
Joukkoon mahtuu vielä yksi piikin Yamaha ja kerran Kawasakin myynnissä vaihdossa tullut Suzuki, mutta muuten Leskinen vakuuttaa merkin pysyneen aina vihreänä japanilaisena.
Henkilökuva Kawasaki-mies Harri Leskisestä seuraavasssa MP Maailman numerossa.