Harley-Davidson Screamin´ Eagle135 Stage IV Performance Crate – kaikkien aikojen suurin ja tehokkain

Harley-Davidson on esitellyt kaikkien aikojen tehokkaimman ja iskutilavuudeltaan suurimman katulaillisen moottorinsa. Ja tällä kertaa konsepti on erilainen kuin ennen.

Iskutilavuutena 135 kuutiotuumaa vastaa 2212 kuutiosenttimetriä. Ja tähän voidaan vielä lyödä vähän lisää löylyä, sillä moottorin asennusohjeissa iskutilavuus ilmoitetaan tarkemmin ja sen kerrotaan olevan 135,3 kuutiotuumaa, joka vastaa 2217 kuutiosenttimetriä. 

Kun Harrikan Milwaukee Eight -moottori esiteltiin mallivuoden 2017 uutuuksiin, tuli ensimmäisenä tarjolle 107 ja 114-kuutiotuumaiset vaihtoehdot (1745 ja 1868 cc). Myöhemmin myös 117-kuutiotuumainen (1923 cc). Screamin´Eagle -moottorina tuli vuoden 2020 alussa tarjolle 131-kuutiotuumainen (2147 cc) versio, jolle takarenkaalta mitattuna luvattiin 121 hevosvoiman teho ja 178 newtonmetrin vääntö. 

Nyt panoksia nostetaan jälleen. Tällä kertaa uusi Screamin´ Eagle -moottori on sikäli poikkeuksellinen, että iskutilavuutta ei lisätä porausta kasvattamalla vaan lisäämällä iskunpituutta. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että uutta pakettia ei tietenkään voida myydä entiseen tapaan sarjana, joka sisältäisi vain uudet sylinterit, männät ja sylinterikannet. Nyt jos haluaa 135-kuutiotuumaisen myllyn, niin puulaatikossa tulee kokonainen moottori. Ja minkälainen!

Iskunpituutta on kasvatettu 131:n 114,3 millistä 117,5 milliin. Nyt takarenkaalta luvataan 130 hevosvoimaa 5500 kierroksella ja vääntölukemaksi 194 newtonmetriä 3500 kierroksella. Moottori on saanut sisäänsä mm. Takomännät 10,7 -puristuksilla, korkeanostoiset nokat, CNC-portatut sylinterikansien kanavat, isommat polttoainesuuttimet ja läppärungon halkaisija on 68 milliä. Uusi moottori on saatavilla sekä ilma-/öljyjäähdytteisiin että kaksoisjäähdytettyihin malleihin. Ilmajäähdytteisissä se edellyttää joko öljynjäähdyttimen korvaamista uudella tai alkuperäisen öljynjäähdyttimen varustamista flektillä. Moottorin värivaihtoehtoina ovat musta ja kromattu.

Ison veden takana moottorin hinnaksi kerrotaan 7999,95 taalaa. Saksassa hinta on 10 363 euroa ja kiitos Suomen korkeamman arvonlisäverokannan meillä hintaan pitää lyödä vielä vähän till. Jos sormet syyhyävät uuden moottorin tilaamiseksi, niin rajoituksena on että uusi moottori on hyväksytty vain vuosimallin 2021 ja sitä uudempiin pyöriin, kun taas 131-kuutiotuumainen käy vuosimallista 2017 alkaen. Trike-malleihin uutta satakolmevitosta ei ole saatavilla. 

Uusin numero