Haavisto ja Murto haastavista lähtökohdista Saksan EM-crossiin

EM-sarjassa kolmantena oleva Murto mursi värttinäluunsa harjoitellessaan Sipoon radalla, mutta toipuminen on sujunut hyvin.

– Eilen aamulla kävin käsispesialistilla jälkitarkastuksessa ja sain starttiluvan. Käsi tuntuu ihan hyvältä, mutta en ole loukkaantumisen jälkeen ajanut metriäkään, joten siinä mielessä voi olla melko haastava kisa luvassa. Lääkärikin toivotteli onnea kisaan ja lupasi seurata netistä miten kisa sujuu, kommentoi Saksasta tavoitettu Murto.

Haaviston lavan murtuma
ei ole luutunut kunnolla

Haavisto johtaa tällä hetkellä EM-sarjaa, mutta toisin kuin Murrolla jälkitarkastuksessa selvisi, että toipuminen ei ollut sujunut toivotusti.

– Muiden vammojen osalta ei pitäisi olla ongelmaa, mutta lavan murtuma ei ole luutunut kunnolla.

– Kävin kuitenkin eilen kokeilemassa ajoa kotiradalla ja vaikka lapa ei juuri haittaa normielämässä, ajaessa hyppyrit ja patit sattuvat eli nyt täytyy vaan ajaa mutkat kovempaa. Tavoitteena on ajaa kuitenkin top 10 sijoista, kertoo Haavisto.

Junnola taistelee
podiumsijoituksesta

Tiimin kolmas kuljettaja Tatu Junnola on pisteissä kuudentena ja on päättäväisenä lähdössä taistelemaan paikasta palkintokorokkeella.

–  Treenit ovat sujuneet tosi hyvin ja tuntuu, että vauhti on kasvanut. Englannissa oli vielä puolikovan radan ajolinjat hukassa, mutta nyt on homma hanskassa. Kärkeen ja karkuun vaan, naureskeli niinikään Saksasta tavoitettu Junnola.

Moottoriurheilun turvavarusteita edustava Simpson Europe liittyi Manninen Bros. Hondan yhteistyökumppaneihin ja nyt tiimin kaikkien kuljettajien kypärät on varustettu Helmet Eject-systeemillä, jolloin ensiapuhenkilökunta saa onnettomuustilanteessa tarvittaessa kypärän poistettua ilman, että niskaan kohdistuu rasitusta.

– Turvallisuusasiat on meille tärkeitä ja siksi on hienoa, että Simpson Europe lähti mukaan tiimin toimintaan. Amerikan ammattilaissarjoissa Helmet Eject-systeemi on pakollinen varuste, joten uskon että olemme asiassa edelläkävijöitä Euroopan puolella. Tietysti toivomme, että emme tule tarvitsemaan näitä käytännössä, kommentoi yhteistyötä tiimipäällikkö Kusti Manninen.

EM-sarjassa Haavisto johtaa kolmelle pisteellä ennen Wilkietä, Murto on kolmantena 18 pistettä perässä ja Junnola kuudentena 38 pisteen päässä kärjestä. Sarjassa on Saksan jälkeen kaksi osakilpailua jäljellä.

* Jere Haavisto
syntymäaika: 16.2.1999 (15 vuotta)
kotipaikka: Ylöjärvi
aloittanut motocrossin kolme vuoden ikäisenä
aikaisemmat saavutukset:
– 2011 voitti kaikki ajamansa MXC/B kisat ja nostettiin kesken kauden MXC/A luokkaan
– 2012 voittoja MXC/A luokasta
– 2013 johti MXC/A Suomen cupia, mutta loukkaantumisen vuoksi poissa radoilta kaksi kuukautta. radoille paluun jälkeen voitti   Tampereen Supercrossin MXJ luokassa.
lempirata: Kaanaa, Tampere
muut harrastukset: sulkapallo, lenkkeily, kuntopiiri
haave: voittaa maailmanmestaruus

* Matias Murto
syntymäaika: 29.5.2000 (13 vuotta)
kotipaikka: Rajamäki
aloittanut motocrossin kolme vuoden ikäisenä
aikaisemmat saavutukset:
– 2011 MX-liiga C/B pronssi
– 2012 MX-liiga C/B mestaruus
– 2013 MXC/A Suomen cup hopea
lempirata: Bielstein, Saksa
muut harrastukset: uinti, maastopyöräily ja kuntoilu
haave: ajaa motocrossia ammattilaisena

* Tatu Junnola
syntymäaika: 12.10.2000 (13 vuotta)
Kotipaikka: Kouvola
aloittanut motocrossin kolme vuoden ikäisenä
aikaisemmat saavutukset:
– 2012 MX-liiga C/B 15 sija
– 2013 Erävoittoja MXC/B luokassa ja nousu kesken kauden MXC/A luokkaan
lempirata: Hyvinkää
muut harrastukset: paini, laskettelu, lenkkeily
haave: voittaa maailmanmestaruus

* Kaudella 2014 motocrossin MM-sarjan yhteydessä ajettavia EMX150 luokan kilpailuja järjestetään viisi kappaletta ja jokaisessa osakilpailussa ajetaan kaksi erää. Luokassa ajetaan Honda CRF150R pyörillä, jotka Honda Motor Europe toimittaa jokaiseen osakilpailuun. Sarjan voittajalle Honda Europe tarjoaa tiimipaikan EMX250 Euroopanmestaruussarjaan kaudelle 2015.

 

Uusin numero