Ole Stenegärd on yksi Ruotsin suurimmista vientituotteista, kun on kyse muotoilusta yleisesti ja etenkin moottoripyöristä. Muutaman vuoden BMW:n palkkalistoilla työskennellyt mies on suunnitellut muun muassa HP2 Sportin. Vuodesta 2009 lähtien hän on kuitenkin siirtänyt kynän lähes kokonaan sivuun, ja toiminut johtotehtävissä (hänen virallinen työnimike on "Head of Vehicle Design at BMW Motorrad). Hän johtaa kahdentoista hengen muotoilutiimiä, joka suunnittelee BWM:n uusien moottoripyörien muotoilua.
BMW:n muotoiluosasto koostuu neljästä osasta. Ensimmäisenä on Olan osasto, joka vastaa moottoripyörien varsinaisesta ulkomuodosta. Toinen osasto vastaa värityksistä, kolmas pehmeistä materiaaleista (esim. vaatetekstiileistä) ja neljäs toimii linkkinä ulkomuodon ja toiminnallisuuden välillä. Neljäs osasto huolehtii siis siitä, että insinöörien suunnittelemat toiminnot miellyttävät silmää, ja varmistavat että muotoiljoiden visiot myös toimivat käytännössä.
− nineT on meille ainutlaatuinen konsepti. Se on rakennettu ensisijaisesti näyttämään hyvältä, ei olemaan käytännöllinen tai mukava, kertoo Ola.
Kyseinen ajatus näkyy etenkin etuhaarukassa. BMW:n perinteisestä Duo- tai Teleleveristä etääntyminen ei ollut alkuun itsestään selvä päätös, mutta silti välttämätön suuntaus moottoripyörän oikeanlaisen siluetin aikaansaamiseksi.
− Telelever-haarukan ongelma on se, että emäputki tulee liian korkealle. Tämän vuoksi haarukka valittiin S1000RR-mallista. Johtoportaan ylipuhuminen oli melko helppoa, kun selitin heille kuinka tärkeää ulkomuodon korostaminen tämänkaltaisessa pyörässä on. Sama pätee satulaan, joka oikeastaan on liian ohut ollakseen BMW-standardeihin nähden riittävän mukava. Se on kuitenkin tyylikäs, Ola paljastaa.
BMW nineT ottaa monella tapaa yhtä suuren askeleen eteenpäin kuin vuonna 1998 esitelty sporttinen R1100. Ilman sitä ei olisi ollut HP-malleja, ja ilman HP:tä ei olisi ollut S1000RR:ää. On tärkeä ottaa pieniä askeleita eikä mennä liian nopeasti eteenpäin.
− nineT on BMW:n ensimmäinen malli, jonka suunnittelussa on katsottu tarkasti menneisyyteen. BMW:llä ollaan aina katsottu eteenpäin, keskitytty kehitykseen ja tekniikkaan, mutta tämän mallin osalta tilanne on ollut vastakkainen. Siksi halusimmekin käyttää täysin ilmajäähdytteistä bokserimoottoria, vaikka insinöörit halusivat meidän käyttävän uusinta mallia, jossa on nestejäähdytteiset kannet, Ola pohtii.
nineT ei kuitenkaan ole uusi pelkästään ulkomuodon osalta, vaan uudisajattelu pätee koko konseptiin ja sen käyttötarkoitukseen. BMW tuotetarjonnassa on yleensä runsaasti lisävarusteita, joiden avulla pyörästä saa yksilöllisen, mutta nineT on ensimmäinen malli, jota ei voi lisävarusteiden avulla merkittävästi voi muokata. Malli on kuitenkin alusta alkaen rakennettu jälkimarkkinoita ajatellen. Tavallinen BMW sekoaa nimittäin täysin, jos mittariston poistaa tai vaihtaa takavalon sellaiseen, joka ei ole BMW:ltä. Uudessa nineT:ssä sekä mittaristo että valaistus puolestaan ovat erillään muusta elektroniikasta, ja johtosarjassa on sopivissa paikoissa jopa valmiita pistokkeita, jotta valoja voisi vaihtaa helposti. Mallia on tarkoitus voida customoida helposti. Ola on onnistunut vakuuttamaan BMW:n siitä, että pyörä tulisi rakentaa tällä tavalla, mikä onkin melkoinen aikaansaannos.
− Olen todellakin saanut vapaat kädet. BMW:n perinteeseen ei kuulu moottoripyörien muokkaaminen, ja koska olen aina harrastanut sitä, olen saanut johtoportaan täyden luottamuksen, Ola kertoo hymyillen.
Jäämme kiinnostuneena seuraamaan vastaako nineT uudisajattelua R1100S:n tapaan. Jännityksellä odotamme myös mitä Ola muotoilutiimeineen esittelee vastaisuudessa. Kun S1000RR:ää vastaava pyörä viimein paljastetaan, on taatusti odotettavissa jotain aivan poikkeuksellista.
Teksti: Magnus Wallner