Harley-Davidson esittelee tuoreimman versionsa täysiverisestä matkapyörästä julkistamalla uuden Milwaukee-Eight™-moottorin, historiansa yhdeksännen Big Twinin, sekä uuden etu- ja takajousitusratkaisun vuoden 2017 matkapyörämallistoon.
”Nämä mallit ovat kaikkein tehokkaimmat, helpoiten hallittavat ja miellyttävimmät matkapyörät, jotka Harley-Davidson on koskaan tuonut markkinoille. Sen käsittää oikeastaan vain ajamalla, ja siksi kehotammekin kaikkia motoristeja varaamaan koeajon lähimmältä jälleenmyyjältä”, kertoo Scott Miller, Vice-President of Styling and Product Development Strategy.
Uusi Milwaukee-Eight-moottori
Uusi Milwaukee-Eight on yhdeksäs Harley-Davidsonin Big Twin -sarjan moottori. Moottorissa on säilytetty Big Twinien klassinen ulkonäkö, ääni ja tuntumaa, mutta moottorin suorituskykyä on parannettu kaikilla osa-alueilla.
”Suunnittelimme kokonaan uuden moottorin säilyttäen kuitenkin Big Twinin tärkeät yksityiskohdat. Teimme parannuksia suorituskykyyn, kestävyyteen ja muotoiluun asiakkailtamme saadun maailmanlaajuisen palautteen perusteella”, kertoo Alex Bozmoski, Chief Powertrain Engineer.
Milwaukee-Eight-moottorissa on V-Twineistä tuttu, klassinen 45 asteen sylinterikulma. Uusi moottori tuottaa jopa 11 prosenttia suuremman vääntömomentin kuin edellisen vuoden mallit, ja sen neliventtiiliset sylinterinkannet mahdollistavat jopa 50 prosenttia tehokkaamman imu- ja pakoputken virtauskapasiteetin. Milwaukee-Eight-moottorin tasapainotus vähentää tärinää 75 prosentilla joutokäynnin aikana, mutta säilyttää kuitenkin Harley® V-Twinin klassisen tuntuman ja tasaisen maantieajon. Kaikissa Milwaukee-Eight-moottoreissa on uusi lämmönhallintamenetelmä, joka tekee matkanteosta mukavampaa niin kuljettajalle kuin matkustajallekin. Suuresta tehostaan huolimatta Milwaukee-Eight-moottorin polttoaineenkulutus on pienempi kuin aiemmissa moottoripyörämalleissa.
Milwaukee-Eight-moottoreista on saatavissa kaksi kuutiotilavuutta: Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745 cc) ja Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745 cc) perusmalleihin sekä Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 114 (114 CID/1870 cc) Harley-Davidsonin® Custom Vehicle Operations (CVO)™ -moottoripyöriin.
Uusi touring-jousitus
Etu- ja takajousituksen uudet komponentit parantavat kaikkien Harley-Davidsonin® Touring 2017 -mallien ajomukavuutta, ohjattavuutta ja suorituskykyä. Uusi emulsiotekniikka takaiskunvaimentimissa mahdollistaa matkapyörien aiempiin iskunvaimentimiin verrattuna 15–30 prosenttia laajemman säätövaran. Säätäminen tapahtuu hydraulisesti yhdellä säätönupilla ennen kuormitusta.
”Iskunvaimentimet voidaan nyt säätää ennen kuormitusta kuljettajan, matkustajan ja varusteiden painon mukaan ilman työkaluja tai ilmapumppua”, kertoo Paul James, Harley-Davidson Director of Motorcycle Product Planning.
Etujousituksessa sovelletaan uutta Showa® SDBV™ -tekniikkaa. Se vastaa teholtaan patruunarakenteisia haarukkaputkijärjestelmiä, mutta hyödyntää tasaisen tuntuman takaavaa lineaarista tekniikkaa.
Screamin’ Eagle® Performance
Harley-Davidsonin Screamin’ Eagle® Performance -sarjassa on uusia ECE-sertifioituja tuotteita matkapyöriin, kuten Street Cannon Slip-On -äänenvaimentimet ja Heavy Breather Performance-, Ventilator- ja High-Flow -ilmanpuhdistimet. Lisäksi uudet Screamin’ Eagle® Milwaukee-Eight™ Stage I-, II-, III- ja IV -sarjat antavat kuljettajalle mahdollisuuden, kunkin maan säännöksistä riippuen, muuntaa pyöränsä suorituskykyä omaan ajotyyliinsä sopivaksi. Nämä muutokset voivat vaihdella ohituksen tehostamisesta aina koko moottorin vaihtamiseen parhaan suorituskyvyn tarjoavaan vaihtoehtoon (vaatimustenmukaisuus vaihtelee markkina-alueittain).
Tehokas Cruiser-mallisto
Harley-Davidsonin cruiser-pyörät ovat tehokkaampia kuin koskaan. Kaikkiin vuoden 2017 Softail®-malleihin kuuluu vakiona High Output Twin Cam 103™ -moottori, ja S-sarjan cruisereihin puolestaan Screamin’ Eagle® Twin Cam 110™.
Jos haluat kokea henkilökohtaisesti Harley-Davidsonin 2017-malliston muodonmuutoksen, varaa koeajo sivulla www.h-d.com/discovermore.
Teksti: Harley-Davidson tiedotus