300 mailin tuntinopeus seisovalla maililla vai 400 mailia suola-aavikolla? Entisellä katuratakuski Guy Martinilla eivät haasteet lopu kesken.
Helmikuussa kerroimme Guy Martinin tavoittelevan 830-hevosvoimaisellla Suzuki Hayabusallaan 300 mph ylitystä seisovalla maililla. Sillä lukemalla hän rikkoisi Bill Warnerin 296 mph ennätysnopeuden.
Linkki uutiseen:
Martinilla on menossa toinenkin nopeusennätysprojekti. Alex Macfadzeanin ja Bernie Tolemanin The 52 Express -streamlinerissa on Rolls-Roycen 1200-hevosvoimainen helikopterin kaasuturbiinimoottori, jolla tiimi uskoo ajavansa 400 mph nopeusrajan rikki. Ennätystä yritetään ajaa Boliviassa Salar de Uyunin suola-aavikolla yli 3600 metrin korkeudessa. Viimeisiä testejä tiimi ajoi essexiläisellä lentokentällä selvittääkseen streamlinerin ohjaus- ja jarrutuskykyä. Huippunopeuden sijaan paino oli hitaissa nopeuksissa, lähinnä siinä että kuinka hiljaisessa vauhdissa steamliner pysyy vakaasti pystyssä lähtötilanteessa. Moottorin dynotestit onnistuivat aikaisemmin hyvin, ja sen jälkeen tiimi on keskittynyt insinööritoimiston johdolla hieromaan aerodynamiikkaa paremmaksi.
Kumpi rikkoutuu ensin, 300 mph Hayabusalla vai 400 mph streamlinerilla?
Salar de Uyunin suola-aavikolla on arvioiden mukaan noin 10 miljardia tonnia suolaa, ja sen lisäksi mahdollisesti jopa puolet maailman litiumvarastoista. Siitä riittäisi litiumia akkuihin, jos Martin päättäisi seuraavaksi nostaa sähkömoottoripyörien nopeusennätyksen uusille lukemille.